Aan de overkant van de Atlantische Oceaan kunnen jonge bestuurders hun rijbewijs al op hun 16de behalen. Dat is hier niet het geval en tot nu toe werd 16 altijd als te jong beschouwd om met een conventionele auto te mogen rijden. Daar zou de komende maanden echter verandering in kunnen komen, omdat de Europese Commissie overweegt deze leeftijd te vervroegen.
Het idee bestaat erin om 16-jarigen een auto te laten besturen om mobiliteitsproblemen in afgelegen gebieden op te lossen, aldus de woordvoerder van de Commissie. Er zouden evenwel bepaalde regels gelden, want de auto mag niet meer dan 2,5 ton wegen en de maximumsnelheid zou beperkt blijven tot 45 km/u.
Verrassend voorstel
Het voorstel van de Commissie is vooral opmerkelijk omdat jongeren onder de 18 ook nu al een auto mogen besturen zonder rijbewijs (brommobiel), waarvan de topsnelheid beperkt is tot 45 km/u.
Waar zit dan het verschil? Het gaat in hoofdzaak om de grootte van de auto, want in het voorstel is sprake van een klassieke auto omdat die modellen zonder twijfel over veel betere veiligheidssystemen beschikken. Bovendien zouden hiervoor geen extra voertuigen nodig zijn, omdat de gezinsauto ook deze klus zou kunnen klaren.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoewel het idee breed wordt gedragen, aarzelen sommige organisaties niet om het voorstel te torpederen. Dat doet bijvoorbeeld de Europese Raad voor Verkeersveiligheid (ETSC), een machtige lobbygroep, die meent dat dit voorstel onmiddellijk moet worden afgevoerd.
In een interview met La Dernière Heure treedt VIAS dit standpunt bij, want volgens het instituut hebben tal van studies al aangetoond dat het jongerenbrein zelfs op 18-jarige leeftijd nog niet in staat zijn alle informatie die tijdens het autorijden op hen afkomt, voldoende snel te verwerken. 16 is dus te vroeg.
45 km/u is gevaarlijk
VIAS wijst ook nog op een ander gevaar, want een voertuig dat op een verbindingsweg aan 45 km/u rijdt, zorgt voor een groot snelheidsverschil ten opzichte van de andere weggebruikers, wat mogelijk tot ongevallen kan leiden.
VIAS stelt tot slot dat het een illusie is te denken dat jonge bestuurders de snelheidslimiet van 45 km/u altijd zullen respecteren. Er bestaan wellicht nu al technisch vernuft om deze limiet te omzeilen.
Bovendien is het ook perfect mogelijk om aan 45 km/u een dodelijk ongeval te veroorzaken, gaat VIAS verder. Een voertuig met een massa van 2,5 ton kan fataal zijn voor een voetganger, studies leren dat het risico met 50% toeneemt per 500 kg bijkomend gewicht.
Het valt nog te bezien of dit voorstel zal slagen, aangezien elke lidstaat vrij is om de regel toe te passen. Een Europese goedkeuring is waarschijnlijk een utopie. En mogelijk is dat maar goed ook.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be