80 km/u in Frankrijk: Binnenkort terug 90 km/u?

Op 1 juli viert de snelheidslimiet van 80 km/u op het Franse secundaire wegennet zijn tweede verjaardag. Gezien de onbevredigende resultaten en de vele uitzonderingen in het land is de toekomst van deze “zones 80” niet echt verzekerd…

Gepubliceerd op 17 juni 2020
Leestijd : 1 min

Deel

80 km/u in Frankrijk: Binnenkort terug 90 km/u?

Ondanks de snelheidslimiet van 80 km/u is het aantal letselongevallen in 2019 met 0,8% gestegen en stijgt ook het aantal gewonden en doden op de weg. In 2019 vielen er 3.498 doden, 10 meer dan in 2018, het eerste halfjaar van de 80 km/u-regel. En dit op een moment dat sommige Franse politici een scherpe daling van het aantal ongevallen aankondigden dankzij de maatregel. Da’s dus niet gebeurd.

Hoewel er weinig kans is op een terugkeer naar 90 km/u (het schrappen van een snelheidslimiet is niet “politiek correct”), hebben sommige departementen toch weer alles bij het oude gebracht, zoals Haute-Marne, Seine-et-Marne, Charente, Cantal, Corrèze, Orne, Hautes-Alpes of Loir-et-Cher.

Het mag duidelijk wezen dat deze “rebelse” departementen zeer landelijk zijn en dat de snelheidslimiet van 80 km/u een rem is op de vele verplaatsingen op hun grondgebied door de bijna totale afwezigheid van openbaar vervoer. In de 90 km/u-delen was er geen toename van het aantal ongevallen. Als er slachtoffers vallen, ging dat meestal gepaard met risicovol gedrag zoals alcohol- en/of drugsmisbruik of door zware snelheidsovertredingen.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.