Noodlicht vervangt gevarendriehoek

Weldra zal de bekende gevarendriehoek vervangen worden door een noodlicht met een systeem dat de hulpdiensten meteen waarschuwt. Spanje bijt de spits af en wellicht volgen de andere Europese landen snel.

Gepubliceerd op 16 augustus 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Noodlicht vervangt gevarendriehoek

In België en de meeste andere Europese landen is een gevarendriehoek verplicht in de auto. Dit is een driehoekige rode reflector die je bij pech of een ongeluk een eind voor de auto moet plaatsen om het overige verkeer te waarschuwen. Een handiger alternatief is echter het ‘noodlicht’.

Dit is een zeer krachtige flitslamp waarvan de straal tot op een kilometer afstand goed zichtbaar is en die je dankzij de magnetische basis makkelijk op het dak van je auto kan bevestigen.

Bovendien heeft zo’n noodlicht nog handige bijkomende functies. Vaak is het een zaklamp om de situatie ter plaatse te verlichten. Maar nog belangrijker is de locatiefunctie die een noodlicht van het type V16 omvat.

Dit toestel is gekoppeld aan een digitaal platform, waardoor bij activatie de locatie van de pech of het ongeval meteen wordt doorgestuurd naar de pech- en hulpdiensten, die zo sneller en efficiënter ter plaatse kunnen komen.

Bovendien krijgen andere voertuigen in het netwerk automatisch een waarschuwing en kunnen verkeersmanagementsystemen een melding voor deze gevarenzone aangeven.

Advertentie – lees hieronder verder

auto-ongeval-accident-voiture-crash

Spanje is voortrekker

Op termijn zal het noodlicht wellicht de gevarendriehoek vervangen. Spanje wordt hierin een voortrekker. Al sinds 1 juli 2021 mag je daar de klassieke gevarendriehoek vervangen door het nieuwe noodlicht en vanaf 2026 wordt het gebruik verplicht. Dan zullen waarschijnlijk nog meer Europese landen volgen omdat het gebruik van het noodlicht sneller, eenvoudiger en veiliger is.

Is Spanje is het digitaal platform DGT 3.0 voor het noodlicht al in 2022 gedeeltelijk in gebruik genomen om tegen 2026 volledig operationeel te zijn, omdat vanaf dan het gebruik algemeen verplicht wordt in dit land.

ongeval-accident-gevarendriehoek-triangle-danger

Gevarendriehoek correct gebruiken

In België moet je tot nader order nog steeds een gevarendriehoek in je voertuig hebben en gebruiken bij pech of een ongeval op de openbare weg om het overige verkeer te waarschuwen. 

De gevarendriehoek moet worden geplaatst:

  • op de autosnelweg:  op 100 meter voor het voertuig

  • op andere wegen: 30 meter voor het voertuig

  • in de bebouwde kom: 30 meter (indien dit niet mogelijk is mag het dichter)

In al deze gevallen moet de gevarendriehoek vanaf minstens 50 meter te zien zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Gisteren 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.