De Verenigde Staten hebben zopas besloten om hun steun voor de transitie naar elektrische auto’s te verminderen. Maar Europa wil wel op koers blijven voor 2035, het moment waarop alle nieuwe auto’s in de showrooms elektrisch moeten zijn. Deze verandering heeft echter al snel haar limieten bereikt, vooral door de brute manier waarop en het gebrek aan economische realiteitszin. Door de gedwongen omschakeling zit de auto-industrie nu in de problemen. Er waren kolossale investeringen mee gemoeid en de strop om de hals wordt alsmaar strakker omdat de markt niet volgt in deze transitie. Als gevolg daarvan staan de Europese constructeurs nu aan de rand van de afgrond, want hun marktaandeel is ook op buitenlandse markten gekrompen.
Maar Europa heeft een herstelplan voor zijn industrie. Eind deze maand zullen verschillende pistes en hefbomen besproken worden om autoconstructeurs te ondersteunen bij hun transitie. Volgens de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, is er geen sprake van om af te wijken van haar decarbonisatietraject.
Steunmaatregelen voor iedereen?
We waren verbaasd dat de grote lijnen van dit plan alleen steun geven aan fabrikanten in hun inspanningen voor een koolstofarm wagenpark en... aan bedrijven bij hun aankopen van wagenparken van elektrische auto’s. Dit betekent dat er in België niets zou veranderen, aangezien bedrijven hier al ondersteund worden door de 100% aftrekbaarheid tot 31 december 2026 (daarna wordt het 95% in 2027, 90% in 2028, 82,5% in 2029, 75% in 2030 en 67,5% in 2031).
Advertentie – lees hieronder verder
Maar misschien zit er nog een andere maatregel in de pijplijn om de overstap naar elektrische auto’s te ondersteunen. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz is verheugd dat de voorzitter van de Commissie zijn voorstel voor “geharmoniseerde Europese aankooppremies voor elektrische auto's” aanvaardt, zei hij op het Wereld Economisch Forum van Davos in Zwitserland. “Wat we nodig hebben, zijn pragmatische in plaats van ideologische oplossingen”, gaf hij aan.
Het valt nog te bezien hoe de Europese Commissie dit idee van Olaf Scholtz, die zoals iedereen weet binnenkort voor vervroegde verkiezingen staat, al dan niet overneemt. In zijn programma promootte hij een tijdelijke belastingaftrek om elektrische auto’s te stimuleren. Dit zou eerder een belastingvoordeel zijn dan een premie.
Mogen we daarom hopen dat er, net als in de Verenigde Staten (belastingkrediet van 7.500 dollar dat de regering-Trump nog niet heeft ingetrokken), een universeel belastingkrediet komt voor alle Europese burgers die een elektrische auto kopen? Dat is moeilijk te zeggen, vooral omdat de invoering van deze maatregel niet evident lijkt. De fiscaliteit is immers een bevoegdheid van elk land en niet voor de Europese autoriteiten. Tenzij Europa elk land een envelop met geld geeft om deze maatregel te ondersteunen, zoals het deed met het herstelplan na de Covid-19-crisis.
“De komende jaren zullen van vitaal belang zijn als we in de race willen blijven voor schone en disruptieve technologieën”, verklaarde Ursula von der Leyen tijdens haar toespraak. Ze verzekerde dat Europa alles heeft wat nodig is om dit te bereiken, inclusief de automobielsector. Alles? Misschien ontbreekt er toch wat pragmatisme tegenover de kopers en hun economische realiteit. Maar mogelijk wordt dat uiteindelijk begrepen...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be