Bijna alle snelwegen zijn aan de rechterkant voorzien van pechstroken. Zoals de naam al aangeeft, is het doel hiervan om voertuigen in nood veilig te laten stoppen op de snelweg. Zo ondervinden andere weggebruikers geen hinder, maar kan het voertuig in nood wel veilig wachten op de komst van hulpdiensten of een sleepwagen.
In theorie is dit dus bedoeld als veiligheidsmaatregel voor weggebruikers, maar in de praktijk blijkt dat niet het geval te zijn. VIAS herinnert ons aan de veiligheidseisen bij het stoppen op een vluchtstrook, waarbij de eerste regel, paradoxaal genoeg, is om er niet te stoppen!
Veel doden
Hoewel de cijfers voor 2023 nog niet beschikbaar zijn, zijn er de afgelopen 10 jaar gemiddeld 50 doden per jaar geteld op pechstroken. Dat is duidelijk te veel, gezien de veiligheidsfunctie die deze ruimtes zouden moeten vervullen. Dat komt neer op één dodelijk slachtoffer per week.
De cijfers variëren aanzienlijk van jaar tot jaar. In 2022 waren er 36 lichamelijke gewonden en één dodelijk slachtoffer geregistreerd. In het jaar daarvoor waren er 5 doden en 82 gewonden. De levensverwachting op een pechstrook ligt tussen de 15 en 20 minuten, wat bijzonder kort is. Een goede reden is om daar dus niet te blijven wachten op hulp, die langer op zich kan laten wachten.
Advertentie – lees hieronder verder
Advies
Omdat het probleem aanhoudt, wil VIAS nogmaals de regels benadrukken die moeten worden gevolgd om het ergste te voorkomen. Het eerste wat u moet doen, is een fluorescerend veiligheidsvest aandoen voordat u het voertuig verlaat. Het moet dus binnen handbereik zijn en niet in de kofferbak liggen. Goede opbergplekken zijn het dashboardkastje, in de autodeur en, afhankelijk van het model, de lade onder de bestuurdersstoel. Het dragen van een vest is enkel verplicht voor de bestuurder. Passagiers zijn niet verplicht er een te dragen.
Vervolgens moet de veiligheidsdriehoek op een afstand van 100 meter achter het voertuig worden geplaatst, zodat hij zo goed zichtbaar mogelijk is. Vervolgens moeten alle inzittenden het voertuig verlaten en op afstand van het voertuig gaan staan, achter de beschermingsbarrière. Als er geen vangrails zijn, moet u de helling opklimmen of op zijn minst zo ver mogelijk van het verkeer gaan staan.
In elk geval moet men vermijden om in het voertuig te blijven. De meeste automobilisten hebben de neiging om zich te concentreren op een obstakel en deze te vermijden. Maar men moet niet vergeten dat bestuurders tegenwoordig steeds meer afgeleid zijn, vaak door hun mobiele telefoon. De risico’s zijn dus groter. Met een lekke band is het zelfs beter om het voertuig te verlaten en op hulp te wachten, of om de snelweg te verlaten. De prijs van een band is een leven waard, toch?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be