Verkeersveiligheid

Tegen de zomer véél meer kans om geflitst te worden

Binnen een paar maanden let je maar beter extra op hoe snel je rijdt, want de pakkans zal fors verhogen. Dat komt enerzijds omdat alle snelheidscontroles constant actief zullen zijn – wat vandaag niet het geval is – alsook omdat de tolerantiemarges zoals we die vandaag kennen, worden afgeschaft.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 11 apr. 2022 | Leestijd: 3 min

Na een naar verluidt succesvol proefproject op zeven autosnelwegen in ons land heeft minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) laten weten dat er geen genade meer wordt verleend aan snelheidsduivels. Om daartoe bestempeld te worden, hoef je trouwens niet bijzonder veel te snel te rijden.

Tot zeer binnenkort werken flitspalen en trajectcontroles vaak maar de helft van de tijd en wordt er pas geflitst vanaf een snelheid die toch wel een stuk hoger ligt dan de toegelaten limiet. Dit heeft alles te maken met de overtredingen, waarvan het aantal te hoog oploopt om ze te kunnen verwerken.

Advertentie – lees hieronder verder

Kortom, er zouden véél te veel Belgen hun gaspedaal te diep induwen, óf het moet zijn dat de maximumsnelheden onrealistisch laag liggen. Wat er ook van zij, er worden meer manschappen ingezet om alle boetes op tijd bij de overtreders te krijgen.

Vijf keer meer bestuurders betrapt

trajectcontrole

Vorig najaar werd een proefproject in gang gezet waarbij de quota en de tolerantiemarges werden afgeschaft. Op vijf Waalse snelwegen waar normaal gesproken pas vanaf 141 km/u werd geflitst, werden er al foto’s getrokken vanaf 129 km/u waardoor vijf keer meer (!) bestuurders tegen de lamp liepen. Op twee Vlaamse trajecten waren de trajectcontroles op hun beurt constant in plaats van om de twee weken actief. Dat ‘experiment’ leverde alles samen zo’n 30.000 meer boetes op dan gewoonlijk, meldt HLN.

30% minder doden op de weg

Van Quickenborne relativeert de extra overtredingen. Volgens hem is het een kwestie van gewenning. “Eens de mensen het door hebben dat we strenger optreden, zullen ze hun snelheid verlagen”.

Bij het VIAS Instituut vindt men de beslissing van de minister alvast een goed plan. Waar tolerantiemarges niet meer gehanteerd worden, zou de gemiddelde (gecorrigeerde) snelheid immers dalen van 130 naar 120 km/u en dat zou de kans op dodelijke verkeerslachtoffers met bijna een derde naar naar beneden halen. België is trouwens al een goede Europese leerling op dit gebied.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon