Tegen de zomer véél meer kans om geflitst te worden

Binnen een paar maanden let je maar beter extra op hoe snel je rijdt, want de pakkans zal fors verhogen. Dat komt enerzijds omdat alle snelheidscontroles constant actief zullen zijn – wat vandaag niet het geval is – alsook omdat de tolerantiemarges zoals we die vandaag kennen, worden afgeschaft.

Gepubliceerd op 11 april 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Tegen de zomer véél meer kans om geflitst te worden

Na een naar verluidt succesvol proefproject op zeven autosnelwegen in ons land heeft minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) laten weten dat er geen genade meer wordt verleend aan snelheidsduivels. Om daartoe bestempeld te worden, hoef je trouwens niet bijzonder veel te snel te rijden.

Tot zeer binnenkort werken flitspalen en trajectcontroles vaak maar de helft van de tijd en wordt er pas geflitst vanaf een snelheid die toch wel een stuk hoger ligt dan de toegelaten limiet. Dit heeft alles te maken met de overtredingen, waarvan het aantal te hoog oploopt om ze te kunnen verwerken.

Kortom, er zouden véél te veel Belgen hun gaspedaal te diep induwen, óf het moet zijn dat de maximumsnelheden onrealistisch laag liggen. Wat er ook van zij, er worden meer manschappen ingezet om alle boetes op tijd bij de overtreders te krijgen.

Vijf keer meer bestuurders betrapt

mobiele-trajectcontrole-vlaanderen

Advertentie – lees hieronder verder

Vorig najaar werd een proefproject in gang gezet waarbij de quota en de tolerantiemarges werden afgeschaft. Op vijf Waalse snelwegen waar normaal gesproken pas vanaf 141 km/u werd geflitst, werden er al foto’s getrokken vanaf 129 km/u waardoor vijf keer meer (!) bestuurders tegen de lamp liepen. Op twee Vlaamse trajecten waren de trajectcontroles op hun beurt constant in plaats van om de twee weken actief. Dat ‘experiment’ leverde alles samen zo’n 30.000 meer boetes op dan gewoonlijk, meldt HLN.

30% minder doden op de weg

Van Quickenborne relativeert de extra overtredingen. Volgens hem is het een kwestie van gewenning. “Eens de mensen het door hebben dat we strenger optreden, zullen ze hun snelheid verlagen”.

Bij het VIAS Instituut vindt men de beslissing van de minister alvast een goed plan. Waar tolerantiemarges niet meer gehanteerd worden, zou de gemiddelde (gecorrigeerde) snelheid immers dalen van 130 naar 120 km/u en dat zou de kans op dodelijke verkeerslachtoffers met bijna een derde naar naar beneden halen. België is trouwens al een goede Europese leerling op dit gebied.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.