Een steekproef van Touring onthult dat op bepaalde plaatsen van het wegennet tot 69 procent van de bestuurders het stopbord (B35) negeert. Volgens Touring is deze situatie niet verrassend en zelfs eenvoudig te verklaren: heel wat stopborden staan op kruispunten waar ze niet nodig zijn. Bij een goede zichtbaarheid stoppen de weggebruikers niet, maar vertragen ze voor ze de weg oversteken. Een bord met gevarendriehoek zou daar meer aangewezen zijn.
Touring wijst erop dat de borden met gevarendriehoek (B1) geïntroduceerd werden na de stopborden, maar dat ze helaas nog te weinig gebruikt worden. De mobiliteitsorganisatie pleit voor een inventarisatie van stopborden en evaluatie van hun nut om na te gaan of een andere signalisatie aangewezen is in bepaalde gevallen. Touring stelt ook dat de Belgische wegen een oerwoud van verkeersborden geworden zijn en dat de borden beter moeten passen bij de omgeving en infrastructuur.
Boete van 116 euro
Touring krijgt heel wat klachten over het gebrek aan samenhang tussen verkeersborden, borden die hun gewicht waard zijn in goud (of metaal) aangezien ze in bepaalde gevallen enkele honderden euro’s kosten. Laten we ook niet vergeten dat het niet respecteren van de borden kan leiden tot (soms gepeperde) boetes. Een stopbord negeren kost de overtreder een minnelijke schikking van 116 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook wijst Touring erop dat slechte bewegwijzering onveiligheid of zelfs een ongeval kan veroorzaken. Als een persoon bijvoorbeeld onnodig stopt bij een stopbord, kan die aangereden worden door de achterligger. Het is uiteraard niet de bedoeling om regels van de wegcode te overtreden, maar wel om na te denken over de signalisatie om betere oplossingen te vinden, die samenhangend en logisch zijn, zowel voor de weggebruikers als het wegverkeer in het algemeen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be