Zou de Lancia Delta uit zijn as verrijzen nadat hij letterlijk was geliquideerd in het Fiat-tijdperk? Dat is natuurlijk de vraag van een miljoen. Maar als we Luca Napolitano, de CEO van Lancia, mogen geloven, zou het deze keer raak zijn. In een gesprek met een verslaggever van Corriere della Sera zei Napolitano dat Lancia op de rand van een “echte comeback” stond en dat de belangrijkste aanwijzing de nakende komst van een nieuwe Delta was.
Een échte Delta?
Luca Napolitano ging nog verder in zijn bewoordingen. Hij specificeerde ook dat deze volgende Delta “een echte Delta” zal zijn. Wat zou betekenen dat het een sportief model wordt en dus hopelijk geen SUV of niet langer een banale hatchbak (zoals de Delta van de jaren 2000, die in feite een herdoopte Fiat Stilo was).
Volgens hem wordt deze Delta “een opwindende auto, een manifest van vooruitgang en technologie. En hij zal natuurlijk elektrisch zijn.” Luca Napolitano heeft zelfs al een lanceringsdatum aangekondigd: 2026.
Advertentie – lees hieronder verder
Niet te veel aan vroeger denken
Laten we ons niet meteen meeslepen. En de liefhebbers zullen waarschijnlijk nooit het echte sterke karakter van de Delta van weleer terugvinden. Het nieuwe model moet prozaïscher zijn en komt gewoon in de gedaante van een compacte elektrische auto, dat is alles.
Daarna zal hopelijk niets Lancia ervan weerhouden om ook een potente versie te ontwikkelen. We verwachten wel dat de Lancia al meteen met zijn stijl zal opvallen. Afwachten maar wat het wordt. De toekomstige Delta zal waarschijnlijk worden gebouwd op het nieuwe STLA-platform van Stellantis voor “premium” mid-range voertuigen, dat ook Alfa Romeo aanwendt voor zijn middelgrote auto’s.
Niet alleen de Delta
2026 lijkt nog ver weg, maar Lancia zal zich al voor deze deadline opnieuw herlanceren, onder meer met de kleine Ypsilon die gepland staat voor 2024. Luca Napolitano bevestigde dit, zonder er meer over te zeggen.
De Ypsilon zal meer dan waarschijnlijk zijn technische basis en aandrijflijnen delen met de Peugeot 208 en de Opel Corsa, zowel wat de elektrische versies betreft als die met verbrandingsmotoren. En dat is nog niet alles: Lancia zou ook overwegen om een nieuw vlaggenschip uit te brengen als opvolger van de Thema/Kappa/Thesis. Het moet gezegd worden dat Stellantis er echt alles aan doet om de kosten drastisch te verlagen.
Video: Centro Storico Fiat / YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be