Actualiteit

Regering voert péage in op alle Belgische snelwegen

De Belgische overheid heeft vandaag groen licht gegeven voor de invoering van tol op alle snelwegen van het land, vergelijkbaar met de péages in Frankrijk. Slechts één type voertuig – van een minimumprijsklasse dan nog – ontspringt de dans.

A.P. Vis | Gepubliceerd op 1 apr. 2022 | Leestijd: 4 min

Wie jaarlijks met de auto op vakantie naar Zuid-Frankrijk vertrekt, kent het péage-systeem maar al te goed: langs een tolcabine rijden, ticketje nemen (en onderweg niet verliezen!) en ettelijke kilometers verderop het ticketje weer insteken en vervolgens betalen. Noem dit gerust een vorm van wegenbelasting die wij in België niet kennen.

Dat dit niet in de omgekeerde richting gebeurt, zorgt al langer voor wrevel, zowel bij de politiek als bij de bevolking. “Waarom moeten Fransen bij ons niets betalen?”, is een vaak gestelde vraag. Om die ontevreden groep in zekere zin tevreden te stellen, maar vooral omdat de schatkist van de staat nog niet voldoende is gevuld (want corona en hulp aan Oekraïne moet betaald worden, net als de riante lonen van de ontelbare ministers die ons land rijk is), hebben de verschillende politieke partijen een concensus bereikt over de invoering van tolheffing op álle autosnelwegen in België.

Advertentie – lees hieronder verder

Ministerfonds

euro

Om het maximale uit de kan te halen, zullen niet alleen buitenlandse reizigers maar gewoon iedereen die langs de péages rijdt (één aan elke op- en afrit!) de portefeuille moeten bovenhalen. Bovendien zijn de tarieven niet mals, namelijk 1,99 euro per afgelegde kilometer. Bestuurders kunnen ook enkel cash betalen en er wordt niet teruggegeven, dus gepast betalen is noodzakelijk.

Dat in het achterhoofd houdende, is het logisch dat de meeste chauffeurs gewoon 2 euro/km gaan dokken, of op zijn minst een naar boven afgerond bedrag. De extra winst die daarop wordt geboekt, gaat naar het nieuw opgerichte ‘ministerfonds‘ dat gebruikt zal worden voor privé-etentjes, plezierreisjes en dergelijke meer.

Niet voor elektrische auto’s van 80.000 euro of meer

Wie met een dure EV rijdt, zoals bijvoorbeeld een Porsche Taycan, mag een speciale rijstrook nemen die de péages als het ware omzeilt. De uitleg daarachter is dat die eigenaars niet alleen emissieloos rijden, maar in absolute cijfers ook meer bijdragen aan de economie dan kopers van pakweg een Dacia Spring, de goedkoopste elektrische auto op de markt.

En bedrijfsvoertuigen?

Bedrijfs- en vrachtvoertuigen genieten van een ‘voordeeltarief‘ (0,99 euro/km) maar moeten daar wel op voorhand een abonnement voor aanvragen (wat overigens niet mogelijk is voor particulieren, zij moeten voortaan altijd cash op zak hebben).

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon