Advies

Door deze functie uit te schakelen vermijd je slijtage en motorproblemen

Kan vroegtijdige slijtage en zelfs een kapotte motor vermeden worden? Blijkbaar wel, volgens een Britse mecanicien. Hij wijst naar een bepaalde functie in onze auto’s die je beter uitschakelt.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 jun. 2024 | Leestijd: 4 min

Dat onderdelen van verbrandingsmotoren verslijten, lijkt vanzelfsprekend. Maar volgens een Britse mecanicien verslijten ze sneller door een functie die in de jaren negentig op onze auto’s verscheen en sinds 2010 veralgemeend werd: het start-stopsysteem. Iedereen kent dit systeem dat de motor automatisch uitschakelt wanneer de auto tot stilstand komt. Het doel: een paar gram CO2 besparen (ongeveer 5 g/km) in de uitstoottests (destijds nog volgens de NEDC-methode).

Er bestaan verschillende systemen. Meestal gaat het om een starter-alternator om de motor elektrisch te herstarten. Natuurlijk werkt het systeem niet altijd, want er moet aan enkele voorwaarden voldaan worden: de motor moet op temperatuur zijn, er mag geen stroomvretende randapparatuur ingeschakeld zijn en de buitentemperatuur moet binnen een bepaald bereik liggen (niet te koud en niet te warm).

Advertentie – lees hieronder verder

Vergissing?

Sommige automobilisten zijn niet overtuigd van dit systeem, dat voor sommigen schokken veroorzaakt en zelfs het verbruik verhoogt. Maar vandaag wijst een Britse mecanicien op een ander probleem met het start-stopsysteem. Volgens hem heeft de automatische stop- en herstartfunctie een aanzienlijke impact op de slijtage van mechanische onderdelen. En dat kan leiden tot dure herstellingen voor automobilisten. “De meeste slijtage aan je motor vindt plaats wanneer je de auto start. De oliepomp moet draaien om de olie in de motor te pompen en hem te smeren. Telkens als je de auto stopt, komt de olie weer naar beneden en moet die weer opgepompt worden”, zegt Scotty Kilmer, die al 55 jaar mecanicien is.

stop-start-diaporama

Zijn advies: schakel de functie gewoon uit om problemen te voorkomen. Dit kun je doen door op de juiste knop te duwen (de kleine ‘A’ in een cirkel). Natuurlijk moet je deze handeling elke keer dat je start herhalen, omdat het systeem automatisch weer geactiveerd wordt.

Geloofwaardig?

Mogen we de mening van deze mecanicien zomaar geloven? Ja en nee. Onze collega’s van AutoPlus hebben een onafhankelijke test van het start-stopsysteem uitgevoerd. En hun conclusies zijn als volgt. Ten eerste verlaagt het start-stopsysteem het brandstofverbruik, vooral in stedelijke gebieden, waar de winst kan oplopen tot 1,2 l/100 km, en doorgaans tussen 0,3 en 0,4 l/100 km.

Bovendien hebben constructeurs verschillende onderdelen versterkt om de hogere belasting aan te kunnen. Denk hierbij aan de startmotor, de batterij en de verschillende riemen. Toch moeten we opmerken dat bepaalde onderdelen niet verstevigd werden en dus inderdaad sneller kunnen verslijten bij intensief gebruik van het start-stopsysteem. Dit is het geval bij de multiriem en spanrollen. De startmotor kan ook sneller het einde van zijn levensduur bereiken, maar over het algemeen niet voor 100.000 km. Dit onderdeel is trouwens versterkt en de vervanging is duurder dan bij een gewone starter.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon