Het is geweten dat de normwaarden voor het verbruik van een auto die de merken opgeven vaak veel lager uitvallen dan wat de eigenaars in de realiteit optekenen. Veel hangt natuurlijk af van de rijstijl van de gebruiker, die zo zelf makkelijk 20 tot 30% meer of minder zal verbruiken. Nu is deze afwijking al langer een punt van discussie tussen de constructeurs, de consumenten en de overheden.
Recent spanden verschillende eigenaars van een Porsche gebouwd tussen 2005 en 2020 een rechtszaak in tegen het Duitse sportwagenmerk, omdat volgens hen de aangekondigde verbruikscijfers veel te laag waren en in de praktijk vrijwel onmogelijk konden worden behaald. De aanklacht was dus “misleidende informatie over het brandstofverbruik en mogelijke fraude bij de testprocedures waarbij de voertuigen aanpassingen zouden ondergaan hebben”.
Schadevergoeding van 80 miljoen dollar
Het is een zware beschuldiging die doet terugdenken aan de dieselgate van Volkswagen en toen tot ernstige veroordelingen van de verantwoordelijken van het automerk heeft geleid. In ieder geval volgde een rechtbank in San Francisco deze redenering en veroordeelde Porsche tot de betaling van een schadevergoeding aan 500.000 klanten tussen 250 en 1.109 dollar per auto. Het totale bedrag dat Porsche moet uitkeren in deze zaak zou daarmee oplopen tot maar liefst 80 miljoen dollar.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be