Auto-industrie

Aan deze trends ontsnappen zelfs absolute topmerken niet

Geschreven door Joris Bosseloo | 24/01/2021

Een jaar of tien jaar geleden stond het niet in de sterren geschreven dat merken zoals Aston Martin, Bentley en Rolls-Royce zich volop aan SUV’s en/of hybrides zouden wagen. Lamborghini had in een ver verleden al eens een terreinwagen in productie gebracht, maar die LM002 – met de V12 van de Countach – ging niet als zoetje broodjes over de toonbank. Kijken we naar het heden, dan zien we dat de Urus wel potten breekt en dat er ook zoiets als een Bentley Bentayga hybride enzovoort bestaat. De vraag is waarom.

Twee decenna geleden waren Mercedes met de M-Klasse en BMW met de X5 pioniers in het luxe-SUV-segment. Met succes, want sindsdien zijn er miljoenen SUV’s uit een steeds groter wordend assortiment verkocht. De Cayenne stapte in 2002 mee in het verhaal en tegenwoordig worden bijna alle premiummerken in dit segment vertegenwoordigd.

Het merk redden

Cayenne S

Vooral de Cayenne viel op het SUV-aanbod van vroeger. Deze hoogpotige – op basis van een VW Touareg – kwam in een gamma van uitsluitend pure sportwagens terecht en werd daarin enkel geflankeerd door de 911 en de Boxster. De merkpuristen – die zichzelf porschisten noemen – waren niet bepaald opgezet met de komst van die lomp ogende Cayenne, maar de verkoopcijfers spraken – en spreken – hen tegen. De Macan, zijn kleine broer, deed het achteraf zelfs nog beter en dus bewees Porsche dat er effectief een grote markt voor SUV’s van tot de verbeelding sprekende merken bestond. En nog steeds bestaat, want samen met de Cayenne neemt de Macan tegenwoordig voor zijn rekening.

Macan

De écht prestigieuze merken doen mee

Gezien de populariteit van de Cayenne zijn nog duurdere topmerken eveneens in de SUV-boot gestapt, ook weer met succes. De Bentley Bentayga (foto onder) heeft zelfs een verkooprecord gevestigd voor het Britse merk.

Bentayga

Daarop , kwam op de proppen en bracht tot leven.

Aston Martin DBX

Ook hybride?

Van zowel de en de als van de bestonden dieselversies, maar de grote hetze tegen deze brandstof heeft zowel het Duitse als het Britse merk doen beslissen om deze varianten uit het aanbod te schrappen.

Urus

Als alternatief werd ingezet op de verkoop van plug-in hybrides. Ook dat is een goede zet gebleken, en dus zullen de Urus (foto boven) en de DBX hun voorbeeld volgen.

En Ferrari?

Ferrari is nog niet overstag gegaan op SUV-gebied, maar heeft met de wel al een plug-in hybride sportwagen in het gamma. De Italiaanse constructeur heeft inmiddels ook aangekondigd dat er een (hybride) SUV in de pijplijn zit. Dat model zou gaan heten en volgens de verwachtingen nog dit jaar gelanceerd worden.

De uitzonderingen

Merken als McLaren en Bugatti hebben vooralsnog niet toegegeven aan de SUV-trend en zouden dat ook niet meteen van plan zijn. Wat McLaren wel al heeft gedaan , is plug-in hybrides bouwen én er zijn plannen om op termijn over te schakelen op 100% elektrische aandrijvingen.

Wat dit laatste betreft, afgezien van de hele kwestie omtrent SUV’s en hybrides, bouwen steeds meer exclusieve sportwagenmerken nu al 100% elektrische supercars. Enkele zeer mooie voorbeelden zijn de extreem dure en krachtige  en de , terwijl ook Hetzelfde geldt voor .

Lees ook

Trefwoorden

Vind vandaag nog uw auto

Auto's