Het nieuws maakte een paar weken geleden indruk: Canadees Lawrence Stroll investeerde meer dan een half miljard pond in Aston Martin en werd de Executive Chairman van het merk. Enkele dagen later raakte bekend dat Ernesto Bartarelli, de rijkste man van Zwitserland, een belang van 3,4% in het bedrijf had verworven.
DBX
Aston Martin, dat sinds zijn beursgang in 2018 met aanzienlijke cashflow-problemen kampt, is ondanks de bijdrage van deze investeerders nog lang niet uit de gevarenzone. Er wordt nu vooral gekeken naar de DBX, de allereerste SUV van het merk, die volgens alle verwachtingen het grootste verkoopvolume zal vertegenwoordigen. Andere bekende – maar zeer kostelijke – projecten zijn de hybride aandrijflijn en de middenmotorige hypercars Valkyrie en Valhalla.
Nu lijkt het er echter op dat de huidige samenwerking met AMG, die voor de levering van V8-motoren zorgt, in gevaar is. Die Duitse dochteronderneming van Mercedes is aan een serieuze downsizing-sessie begonnen (hybrides met een viercilinder, zoals de toekomstige C63 AMG…) en die visie strookt niet met wat Aston-klanten willen. De komende maanden zullen daarom kritisch en doorslaggevend zijn voor het in Gaydon gevestigde prestigemerk…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be