Auto-industrie

Aston Martin op de rand van de afgrond?

Geschreven door Stéphane Wamat | 28/04/2020

Aston Martin wordt momenteel geherkapitaliseerd. Iedereen vraagt zich af of er nog een toekomst is voor de Britse sportwagenbouwer…

Het nieuws maakte een paar weken geleden indruk: Canadees Lawrence Stroll investeerde meer dan een half miljard pond in Aston Martin en werd de Executive Chairman van het merk. Enkele dagen later raakte bekend dat Ernesto Bartarelli, de rijkste man van Zwitserland, een belang van 3,4% in het bedrijf had verworven.

DBX

DBX

Aston Martin, dat sinds zijn beursgang in 2018 met aanzienlijke cashflow-problemen kampt, is ondanks de bijdrage van deze investeerders nog lang niet uit de gevarenzone. Er wordt nu vooral gekeken naar de DBX, de allereerste SUV van het merk, die volgens alle verwachtingen het grootste verkoopvolume zal vertegenwoordigen. Andere bekende – maar zeer kostelijke – projecten zijn de hybride aandrijflijn en de middenmotorige hypercars Valkyrie en Valhalla.

Valhalla

Nu lijkt het er echter op dat de huidige samenwerking met AMG, die voor de levering van V8-motoren zorgt, in gevaar is. Die Duitse dochteronderneming van Mercedes is aan een serieuze downsizing-sessie begonnen (hybrides met een viercilinder, zoals de toekomstige C63 AMG…) en die visie strookt niet met wat Aston-klanten willen. De komende maanden zullen daarom kritisch en doorslaggevend zijn voor het in Gaydon gevestigde prestigemerk…

Lees ook