Automarkt

Beijing Motor Show 2024 – Mazda’s nieuwe 6, ook voor ons?

Deze nieuwe Mazda EZ-6 heeft heel wat in huis om kopers over de streep te trekken. Naast zijn gelikte en kwalitatieve stijl, kan deze grote middenklasser bogen op zowel een plug-inhybride als een elektrische aandrijving. Maar het Japanse merk lijkt nog te twijfelen over de internationale ambities.

Piet Andries | Gepubliceerd op 26 apr. 2024 | Leestijd: 4 min

In Europa zijn grote sedans een uitstervende soort. Skoda rukt nog een vijfdeursversie van de Superb aan, maar de tijden van de Volkswagen Passat, Ford Mondeo of Toyota Camry liggen definitief achter ons. Mazda nam vorig jaar hetzelfde besluit voor zijn 6, maar presenteert op de Beijing Motor Show een interessante opvolger voor het model, met een keur aan aandrijvingsmogelijkheden.

De EZ-6 is geen Japans product pur sang, maar werd ontwikkeld in samenwerking met de Chinese partner van de Japanners, Chang’an. Aan het gladde uiterlijk, met scherpe koplampen, een penseelfijn ontwerp van de achterlichten en een erg korte koffer die lijkt te hinten naar een vijfde deur, is het op het eerste gezicht niet te zien. Maar onderhuids zouden de bouwstenen gedeeld worden met de Chang’an Deepal SL03, die zich trouwens wel van dezelfde schuin afgesneden kofferklep bedient.

Advertentie – lees hieronder verder

Een beetje limousine

Met een lengte van bijna 5 meter, speelt de Mazda een beetje voor limo, wat gezien zijn Chinese roots geen toeval is. De bevolking laat zich daar even graag rijden als ze zelf achter het stuur kruipt. In vergelijking met de 6 die in Europa rondreed is deze een 5 centimeter langer. Het innovatieve zit in het platform dat helemaal digitaal zou zijn, ofwel de software-defined aanpak waar elke constructeur aan werkt dan die van onze auto’s écht computers op wielen gaat maken.

Zijn er ook technisch gelijkenissen met de Deepal? Mazda geeft zelf nog niet de exacte details vrij, maar net als bij zijn Chinese evenknie kan het gaan om een elektrische aandrijving en een versie met range extender. Leent de EZ-6 zijn technologie daarvan, dan gaat het om een LFP-batterij (met een goedkopere lihtiumferrofosfaatchemie) van 58.1 kWh of een NMC-pack (nikkelmetaalcadmium) van 80 kWh. Beide zijn van CATL en kunnen dik 500 of 700 kilometer rijbereik aan, als we de immer optimistische Chinese cyclus als maatstaf nemen.

Waterstof is niet ondenkbaar

Wie range extender en Mazda in dezelfde zin zet, denkt automatisch aan een wankelmotor, zoals bij de MX30 REX, maar met de Deepal als uitgangspunt zou het  gaan om een 1,5 liter op benzine, die niet rechtstreeks de achterwielen aandrijft maar als generator voor de batterij dient. Interessant genoeg bestaat er van de Deepal ook een versie met brandstofcel voor sneller tanken op waterstof. Mazda is een van de aanhangers van die technologie, samen met Toyota en Honda.

Binnenin de EZ-6 strooit Mazda zijn knowhow in luxematerialen en piekfijne afwerking uit, een aanpak waarop het de jongste jaren een ware reputatie heeft opgebouwd. Naast het 14,6 duim groot infotainmentscherm prijkt weelderig leder en alcantara, evenals een sfeerverlichting met 64 instelbare kleuren en een glazen panoramadak. Het ziet er helaas niet naar uit dat Mazda zijn EZ-6 naar Europa gaat verschepen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon