Automarkt

Belg minder happig op elektrisch rijden dan gemiddelde Europeaan

Een grootschalig onderzoek van de Europese Unie heeft gepeild naar de appetijt van zijn burgers om elektrisch te rijden. Ondanks de uitdagingen staat de barometer op positief. Maar waarom is er minder animo in België?

Piet Andries | Gepubliceerd op 23 aug. 2024 | Leestijd: 4 min

Als Europa de Green Deal tot een goed einde wil brengen en zijn uitstoot van broeikasgassen door transport met 90% wil terugdringen tegen 2050, dan moet het zijn burgers massaal aan de stekker krijgen. Of de Europeanen er ook zelf iets voor voelen was daarom onderwerp van een grootschalige studie in 12 lidstaten waarvan nu de resultaten zijn bekendgemaakt. Naast Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Slovenië, Spanje en Zweden behoorde ook België tot de onderzochte landen. Maar waar de teneur van de Consumer Monitor 2024 over het algemeen gunstig is, blijft de gemiddelde Belg eerder sceptisch. En dat terwijl ons land met zijn laadinfrastructuur en verkoop tot de beste leerlingen van de Europese klas behoort. Hoe komt dat?

Advertentie – lees hieronder verder

European Alternative Fuels Observatory houdt vinger aan de pols

De studie, uitgevoerd door het European Alternative Fuels Observatory (EOFA) maakt een onderscheid tussen ondervraagden die al elektrisch rijden en degene die dat niet doen. In totaal gaat het om 19.080 mensen. Het EOFA komt tot de conclusie dat meer dan de helft van die laatste groep – 57% om exact te zijn – overweegt om een elektrische auto te kopen zonder zich vast te pinnen op een deadline. Voor 18% van die groep blijft het voorlopig een vraagteken, en een kwart van de Europeanen wil blijven vasthouden aan de verbrandingsmotor. Europa heeft dus zeker een meerderheid mee in zijn streven naar een volledig elektrisch vervoer, en dat kan zelfs uitgroeien tot een overgrote meerderheid als het ook de twijfelaars op zijn hand krijgt.

Wat daarvoor nodig is, vertelt het onderzoek ook. De voornaamste overtuiging om elektrisch te rijden is de klimaatzaak, en de grootste reden om het niet te doen is de prijsdrempel. Ook hieruit blijkt – niet verrassend – dat er dringend nood is aan betaalbare modellen en dan hebben we het niet alleen over echte budgetalternatieven zoals de Dacia Spring of Citroën ë-C3, maar ook redelijker geprijsde middenklassers. Verder toont het onderzoek ook wat de klanten willen. Bijna de helft (47%) wil een rijbereik van minstens 500 kilometer, wat zeker nog niet de norm is voor elektrische auto’s. En dan wordt het interessant. Richten we het vizier op de groep van eigenaars van een elektrische auto, dan blijkt dat er maar weinig ontevreden zijn over dat rijbereik. In België is 83% van de ondervraagden er perfect tevreden mee. Wat bewijst dat range anxiety voor een deel een theoretische angst is die vooral in de hoofden van bestuurders zit die geen ervaring hebben met elektrisch rijden.

Nog geen kwart van de Belgen overweegt elektrische auto

Zoals je mag verwachten zitten er grote verschillen tussen de lidstaten onderling. En die zijn best opvallend. In een land als Italië, waar toegankelijke auto’s de plak zwaaien, de laadinfrastructuur achterop hinkt en rauwe sportwagens tot het nationale erfgoed behoren, is desalniettemin 65% van de bevolking zich aan het klaarmaken voor de elektrische switch. In ons land is door het hoge aantal bedrijfswagens al een op de vijf nieuw verkochte auto’s batterij-aangedreven, en de evolutie van onze laadinfrastructuur met dik 45.000 laadpunten behoort tot de beste van Europa (waarvoor het EOFA ons vorig jaar nog een schouderklopje gaf).

Maar de stemming is gelaten. Want maar 22% van de Belgen zei dat ze overwegen een elektrische auto te kopen, wat meer dan de helft lager is dan het Europese gemiddelde. Het voornaamste punt voor de doorsnee-Belg is de mismatch tussen de verwachte en werkelijke prijs. Gemiddeld wil een landgenoot 24.000 euro aan een elektrische auto spenderen. Daarmee zijn de opties momenteel op twee vingers te tellen… Nu, er is ook een mismatch tussen de datum van de peiling (oktober 2023) en de toekenning van de Vlaamse subsidie voor EV’s (februari 2024). En net die subsidies worden door de ondervraagden als een cruciale hefboom gezien.

Tenslotte heeft de studie zich ook gewaagd aan een profielbepaling van de typische elektrische bestuurder in België. Doorgaans is het een man tussen 35 en 55 met een gemiddeld tot hoog inkomen die in een vrijstaand huis woont en een hogere opleiding genoot. Voor modellen met verbrandingsmotor wordt als eigenaar een type geschetst van een lager opgeleide man boven de 55 die ook in een vrijstaand huis woont.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon