Bugatti zegt nee tegen SUV en elektrische aandrijving

Terwijl prestigieuze merken zoals Bentley of Rolls-Royce overschakelen op de SUV en de elektrische auto, gaat Bugatti niet mee met deze ontwikkelingen, nog zeker voor de komende tien jaar. 

Gepubliceerd op 11 september 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Bugatti zegt nee tegen SUV en elektrische aandrijving

De afgelopen jaren zijn alle prestigemerken, zowel sportief als luxueus, gezwicht voor de SUV-rage en de onvermijdelijke elektrische auto. Twintig jaar geleden waagde Porsche de sprong met de Cayenne, daarna met de Taycan. En het merk staat niet alleen, want Rolls-Royce volgde dit voorbeeld, net als Bentley, Aston Martin, Lotus en zelfs Ferrari, dat op 13 september de Purosangue onthult. Zelfs McLaren – dat lang onverschillig leek – zegt nu geïnteresseerd te zijn om een SUV te bouwen, een auto die uiteraard zeer winstgevend zou zijn voor het merk.

Toch blijven sommige merken onverzettelijk. Bugatti bijvoorbeeld, dat nu zelfs aankondigt dat het merk niet bereid is om de stap naar de SUV of volledige elektrificatie te zetten.

Dat zei Mate Rimac, CEO van het bedrijf (Bugatti-Rimac), in een interview met het Duitse tijdschrift Automobilwoche. In zijn plannen voor de volgende tien jaar komen geen SUV’s voor. Hoewel hij er zich goed van bewust is dat de aandrijving ooit moet omschakelen op elektriciteit, verzekert hij dat Bugatti dit de volgende tien jaar niet zal doen.

Hoe dan ook geëlektrificeerd

Uiteraard is de ontwerper van de Rimac Nevera – een elektrische hypercar van 1.914 pk – niet gekant tegen de elektrische auto. Integendeel. De opvolger van de huidige Chiron, die momenteel in ontwikkeling is, wordt grondig geëlektrificeerd om de uitstoot te verminderen. Dit betekent dat de huidige W16 plaats ruimt voor een meer bescheiden verbrandingsmotor, waarbij elektrificatie de vermogensdaling compenseert.

Advertentie – lees hieronder verder

bugatti-rimac-joint-venture-ceo

Mate Rimac heeft aangekondigd dat de vervanger van de Chiron milieuvriendelijker wordt en dus minder zal uitstoten dan de halve kilo CO2 die vandaag vrijkomt bij elke afgelegde kilometer (505 g/km). Als plug-inhybride kan dit toekomstige model ook ongeveer vijftig kilometer volledig elektrisch rijden. Kortom, Bugatti heeft geen haast met de elektrische auto. Begrijpelijk, want in tegenstelling tot andere merken is de Europese wetgeving van 2035 (die de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbiedt) niet van toepassing op Bugatti.

Rimac-up

Het merk produceert minder dan 1.000 auto’s per jaar en krijgt daarom een vrijstelling. Wordt Bugatti het laatste merk dat verbrandingsmotoren aanbiedt?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Bugatti voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Bugatti voertuig?
51.770 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.