Europa heeft beslist dat we tegen 2035 allemaal elektrisch moeten gaan rijden. Vanaf die deadline mogen er immers geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer verkocht worden en ben je dus verplicht bij de dealers voor een volledig elektrisch model te kiezen. Die transitie is intussen ingezet, waardoor de diesel- en benzinemodellen stilaan aan het einde van hun carrière komen.
Merendeel verbrandingsmotoren
Dat zou je althans denken. Maar uit recente cijfers van de autosectororganisatie ACEA blijkt dat de realiteit er helemaal anders uitziet. In de Europese Unie werden in de eerste vijf maanden van 2023 4,4 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd en daarvan heeft nog slechts 12,4% een volledig elektrische aandrijving. Tegelijk maken de modellen met verbrandingsmotoren nog steeds meer dan de helft van de verkopen uit.
De koppositie op Europees vlak wordt ingenomen door de benzinemodellen (37,3%), terwijl er ondanks hun verkettering door de overheden nog steeds aanzienlijk meer diesels (14,8%) dan volledig elektrische modellen (12,4%) verkocht worden. Op de tweede plaats staan de mildhybride auto’s (25,1%), waarbij de benzinemotor een beperkte elektrische ondersteuning geniet, maar niet extern wordt opgeladen.
Advertentie – lees hieronder verder
Regionale verschillen
Er is dus nog heel wat werk aan de winkel om iedereen aan de stekker te krijgen. Belangrijk is wel te noteren dat er grote regionale verschillen zijn in de elektrische transitie van het Europese wagenpark. Zo worden in Noorwegen momenteel bijna uitsluitend elektrische nieuwe wagens (83,3%) verkocht, terwijl diesels nog maar 2,1% uitmaken. Maar dat is toch de uitzondering die de regel bevestigt.
In de landen in Oost-Europa en de Balkan is de situatie net omgekeerd en vertegenwoordigen diesels nog steeds een goede 20%, terwijl het aantal full electrics daar nog op één hand te tellen blijft. Maar ook dichter bij ons is de diesel zeker nog niet uitgeteld, want bijvoorbeeld in zowel Duitsland (17,6%) en Italië (19,4%) worden de zelfontbranders nog gretig besteld.
In België overheerst daarentegen de benzinemotor (47,6%), gevolgd door de plug-inhybride (18,4%) en dan pas de EV (16,2%), terwijl nog steeds op 1 op de 10 nieuwe wagens (10,5%) een diesel is. Kortom, de elektrische transitie is op gang gekomen, maar zeker nog niet op volle snelheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be