Deze bevindingen komen van een marktonderzoek van het bureau Schmidt Automotive Research in 18 landen van de Europese Unie. Zoals geweten bant de Europese Unie in 2035 de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren volledig op haar grondgebied. Intussen worden al tal maatregelen genomen om deze transitie in te zetten en de verkoop van geëlektrificeerde voertuigen te bevorderen. En tegelijk worden klassieke wagens op benzine en vooral diesel steeds verder in het verdomhoekje gedrukt.
Het marktaandeel van zelfontbranders is daardoor intussen uiteraard stevig gekelderd. Op de Europese markt namen de diesels in 2015 nog ruim 53% van de verkopen voor hun rekening, terwijl dat in juni 2022 nog maar 20% bedroeg volgens de cijfers van Schmidt Automotive Research. In diezelfde periode evolueerde de verkoop van 100% elektrische wagens van 0,5 % naar 12,3 % van het marktvolume, en blijft daarmee beduidend onder die van de diesels. Dit is echter de laagste score in de voorbije maanden van de EV’s, die in december nog 20% bereikten en toen wel de diesels voorafgingen.
Chips, Covid, oorlog
Wat is er dan in tussentijd gebeurd? Wel, deze terugval in de verkoop van elektrische auto’s in Europa is te verklaren door verschillende factoren. Eerst en vooral is er het chiptekort dat de productiecapaciteit in de auto-industrie al enige tijd beperkt en daardoor de leveringen van nieuwe wagens in de Europese landen vertraagt. Daarnaast zorgde Covid nogmaals voor tijdelijke sluitingen van verschillende autofabrieken in China (waaronder Tesla). En tenslotte bracht de oorlog in Oekraïne ook nog eens een tekort aan kabelbomen teweeg.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar eens deze problemen overwonnen zouden raken, zou de verkoop van elektrische auto volgens de previsies snel terug naar 14% stijgen. Als de toestand zich weer normaliseert zou dan in de tweede helft een grote inhaalbeweging van de leveringen van EV’s kunnen volgen. Zo heeft bijvoorbeeld Volkswagen nog een goede 300.000 elektrische wagens in bestelling, die nog steeds geproduceerd en geleverd moeten worden.
Of dat nog allemaal gaat lukken dit jaar, is natuurlijk de vraag van 1 miljoen. Want het conflict in Oekraïne lijkt nog lang aan te slepen en de recente spanningen in Taiwan kunnen voor nieuwe problemen zorgen, aangezien daar een belangrijk deel van de geavanceerde chips voor onze auto’s worden geproduceerd.
Troeven van diesel
Van deze tegenspoed weten de verguisde dieselmodellen dus onverwacht te profiteren met een piek in de verkoop van 20,3% op de Europese markt in juni 2022. Volgens het onderzoeksbureau Schmidt Automotive Research is deze heropleving wel deels artificieel door de situatie op de Duitse markt waar de noodzakelijke en geplande leveringen aan verhuurbedrijven werden opgevangen door weer meer dieselwagens aan te bieden.
Noteer dat ook op de Belgische markt de dieselauto’s in de eerste helft van 2022 nog steeds goed waren voor een aandeel van 18%, terwijl de EV’s bleven hangen op 8,8%. Bovendien kunnen de dieselrijders nog steeds op enkele belangrijke troeven rekenen: vinnige prestaties en een uitstekende loopcultuur gekoppeld aan een gunstig reëel verbruik en een zeer groot rijbereik.
Kortom, een dieselwagen is op dit moment nog een zeer valabel alternatief voor wie zorgeloos veel kilometers wil afleggen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be