Automarkt

Dit effect hebben de importheffingen van de EU al

De instroom van in China geproduceerde elektrische voertuigen naar de Europese Unie heeft in juli een forse klap gekregen door de invoering van de nieuwe importheffingen. Het gaat om bijna de helft minder. Is de Chinese stormram gestopt?

Piet Andries | Gepubliceerd op 20 aug. 2024 | Leestijd: 4 min

Het effect van de maatregelen bedoeld om de Europese autofabrikanten te beschermen tegen goedkope concurrentie uit China, is nu al merkbaar in de verkoopcijfers. Het aantal geregistreerde nieuwe elektrische auto’s van Chinese merken, zoals BYD en MG, leidde in vergelijking met juni tot een daling van 45 procent. Dit blijkt uit een onderzoek van de marktonderzoekers bij Dataforce, dat cijfers voor zestien EU-lidstaten heeft verzameld om het effect van de tarieven na te gaan. Maar enige nuance is op zijn plaats.

De nieuwe douaneheffingen, die de invoerrechten op Chinese EV’s kunnen verhogen tot maar liefst 48 procent, zijn ontworpen om een cruciale EU-industrie te beschermen tegen concurrenten die profiteren van aanzienlijke overheidssteun en voordelen op het gebied van batterijtechnologie. De politieke spanningen tussen de EU en China zijn hoog opgelopen, met dreigementen van Peking om vergeldingsmaatregelen te nemen. Weliswaar zijn de heffingen voorlopig want ze maken delen uit van een breed onderzoek dat pas in november wordt afgerond. Maar China talmt evenmin en heeft van zijn kant de zaak al aanhangig gemaakt bij de Wereldhandelsorganisatie, die ook kan beslissen dat de reactie van Europa strijdig is met rechtvaardige handelsregels. Parallel voeren beide regio’s onderhandelingen waardoor misschien nog een compromis als oplossing uit de bus komt. Nog niet al het water is al in zee beland.

Advertentie – lees hieronder verder

Chinese merken beleefden eerst een recordmaand

Intussen heeft de EU zijn ‘straftarieven’ al in stelling gebracht. Ze gingen op 5 juli van kracht. En dat heeft de statistieken aardig gekleurd. In de maand voor de activering werd er een aanloop genomen. De Chinese merken teerden op een voorraad die nog niet onderhevig was aan hogere tarieven, en dat legde hen geen windeieren. Met net geen 200.000 leveringen boekten de Chinese merken zelfs een recordmaand in Europa, ofwel een stijging van 18,8%. De scherpe daling van juli is dus deels te wijten aan autofabrikanten die in juni haast maakten om hun voorraden bij dealers te krijgen voordat de nieuwe tarieven van kracht werden. Het record was alvast tijdelijk, en de verkoop is nu dus ingezakt.

Aan de andere kant, zo bekaaid komen de Chinese merken er niet vanaf. Want in de zestien landen die Dataforce onder de loep nam, betrof de algemene daling van EV-verkopen een stevige 36 procent. Dus los van de heffingen speelt ook de zwakke markt de Chinezen – net zoals iedereen – parten. Weliswaar wijst Dataforce er verder op dat Westerse bedrijven zoals BMW, Stellantis en Tesla, die ook in China geproduceerde EV’s importeren, voorzichtiger met hun voorraden omsprongen. Bij hen is de daling minder waarneembaar.

Marktaandeel is lichtje gestegen

Ook niet alle Chinese merken boeren achteruit. BYD, het best verkopende automerk van China, zag zijn EV-verkoop in juli zelfs verdrievoudigen in vergelijking met een jaar eerder. Daarentegen kelderde de verkoop van MG, China’s populairste merk in Europa, met 20 procent en die van Polestar met 42 procent. Volgens Dataforce legt de goede prestatie van BYD een zacht landingskussen onder de steile daling voor de Chinese merken. Het toont in ieder geval ook het disproportionele effect van de douaneheffingen. BYD wordt met een tarief van 17,9% veel minder ‘gestraft’ dan MG dat wordt geconfronteerd met een extra pijnlijke heffing van 37,6 procent bovenop het bestaande tarief van 10 procent. De eerste zit trouwens ook in een positie waarin het de opgelegde verhoging kan absorberen.

Ondanks de uitdagende omstandigheden hebben Chinese automerken zoals BYD hun ambities in Europa niet teruggeschroefd. De plannen voor lokale en heffingvrije productie worden volop uitgerold. Maar al met al staat het aandeel van Chinese auto’s in de verkoop niet echt in verhouding tot hun imago als technologische leiders en kaskrakers. In juli bedroeg hun marktaandeel in de EU voor elektrische auto’s 8,5 procent, een stijging van net geen procentpunt ten opzichte van 7,4 procent een jaar eerder.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon