De elektrificatie van ons wagenpark is nu finaal ingezet. In een eerste fase via hybride modellen, die een klassieke verbrandingsmotor combineren met een elektrische ondersteuning. Maar aangezien tegen 2035 de verkoop van alle auto’s met verbrandingsmotoren verboden wordt in de Europese Unie, moet de transitie dringend worden ingezet om dat plan te kunnen realiseren. De doelstelling op langere termijn is dat tegen 2050 alle vervoer elektrisch zal gebeuren.
Noorwegen voortrekker
En dat betekent dat er dringend actie moet komen. Nu zijn er al tekenen dat die elektrificatie van het wagenpark toch goed op dreef begint te komen. In Europa is Noorwegen de grote voortrekker op dit vlak. In de eerste helft van 2022 had reeds bijna 80 procent van de verkochte nieuwe wagens aldaar een elektrische aandrijving.
Het gulle subsidiebeleid van de overheid, die op grote inkomsten kan rekenen uit de verkoop van … aardgas en aardolie, is daar natuurlijk niet vreemd aan, samen met de vervroegde deadline om vanaf 2025 nog enkel nieuwe EV’s te verkopen.
Advertentie – lees hieronder verder
Merkwaardiger is echter het recente resultaat in Duitsland, waar intussen ook bijna één op vijf nieuwe auto’s volledig elektrisch zijn. Dit in een heropflakkerende automarkt die in september 2022 een groei van 14,1 procent kende, volgens het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), de Duitse tegenhanger van onze DIV.
In het segment van EV’s werd in dezelfde periode een groei van 31,9 procent opgetekend. Wat aangeeft dat de doorbraak van elektrische auto stilaan een feit is bij onze oosterburen. Tegelijk valt op ook dat ‘gewone’ benzines (marktaandeel 32,2%) en diesels (marktaandeel 17%) zich blijven handhaven en in absolute cijfers weer een groei kenden.
Aandeel EV 1,20% in België
In België is er in verhouding nog een heel grote weg af te leggen. Volgens de cijfers van sectorfederatie Febiac had in de eerste helft van 2022 al 8,8% van nieuwe personenwagens een elektrische aandrijving. Op dat moment waren er 71.861 EV ingeschreven in ons land op een wagenpark van een goede 5,9 miljoen voertuigen. Dat is nog maar een schamel aandeel van slechts 1,20%. Toch is er al een mooie vooruitgang te merken, want een jaar eerder (in 2021) bedroeg dat aandeel nog slechts 0,69%.
Verwacht wordt dat het fiscaal regime voor bedrijfswagens dat de nadruk legt op de elektrische aandrijving, de volgende jaren voor een verdere push op onze EV-markt zal zorgen.
In de eerste helft van 2022 was trouwens de Audi Q4 -e-tron de populairste volledig elektrische auto in ons land met 1.484 inschrijvingen, gevolgd door de Tesla Model Y (1.286) en de BMW iX3 (1.207). De Tesla Model 3 (936) en de Audi e-tron (922) maakten de top 5 volledig.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be