Auto-industrie

FCA: “SUV is koning, crisis bij stadswagens”

Geschreven door Joris Bosseloo | 20/08/2018

Jato Dynamics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in statistieken met betrekking op de auto-industrie, heeft zich over het aanbod van FCA gebogen. Het minste dat nu gezegd kan worden, is dat topman Sergio Marchionne de boel door elkaar heeft gehaald.

Jato Dynamics bestudeerde de verkoop per segment. Toen Marchionne in 2004 aan het hoofd van de groep kwam te staan, toen nog zonder Chrysler, waren er geen SUV’s te bespeuren. Maar toen werd Jeep bij de rangen gevoegd, vandaag goed voor maar liefst 41% van de totale verkoop.

Voor pick-ups is het percentage tijdens dezelfde periode van 2 naar 15% geklommen. Doen het veel minder goed: de kleinste stadswagens (A-segment, zoals de Fiat 500) en de iets grotere modellen (B, het ‘VW Polo-segment’), meer bepaald de Cinquecento, 500, Punto en Ypsilon. In 2006 namen deze modellen 60% van de verkoop voor hun rekening, vandaag is dat nog maar 17%. En nu de Punto op zijn einde is, zal dat cijfer in de nabije toekomst allesbehalve stijgen.

Trefwoorden

Lees ook