Automarkt

FCA: “SUV is koning, crisis bij stadswagens”

Jato Dynamics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in statistieken met betrekking op de auto-industrie, heeft zich over het aanbod van FCA gebogen. Het minste dat nu gezegd kan worden, is dat topman Sergio Marchionne de boel door elkaar heeft gehaald.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 20 aug. 2018 | Leestijd: 1 min

Jato Dynamics bestudeerde de verkoop per segment. Toen Marchionne in 2004 aan het hoofd van de groep kwam te staan, toen nog zonder Chrysler, waren er geen SUV’s te bespeuren. Maar toen werd Jeep bij de rangen gevoegd, vandaag goed voor maar liefst 41% van de totale verkoop.

Voor pick-ups is het percentage tijdens dezelfde periode van 2 naar 15% geklommen. Doen het veel minder goed: de kleinste stadswagens (A-segment, zoals de Fiat 500) en de iets grotere modellen (B, het ‘VW Polo-segment’), meer bepaald de Cinquecento, 500, Punto en Ypsilon. In 2006 namen deze modellen 60% van de verkoop voor hun rekening, vandaag is dat nog maar 17%. En nu de Punto op zijn einde is, zal dat cijfer in de nabije toekomst allesbehalve stijgen.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon