Onze individuele vrijheid wordt steeds verder beperkt onder het mom van de klimaatdoelstellingen die de overheden hebben uitgezet. Zoals geweten zullen bedrijfswagens in ons land vanaf 2026 nog enkel van een aftrek kunnen genieten als ze een elektrische aandrijving hebben en zal je vanaf 2035 nog alleen 100% elektrische auto’s kunnen kopen in de Europese Unie.
Elektrische transitie bespoedigen
Maar daar eindigen de bemoeienissen van de overheden en de andere instellingen niet. Ook de financiële sector zal weldra de keuzes van de consument beperken. Zo kondigde de Bank Australia zopas aan geen leningen meer te verstrekken voor de aankoop van een nieuwe auto met een verbrandingsmotor op benzine of diesel. Het doel hiervan is de overgang naar elektrische auto’s te bespoedigen, meldt Fox Business.
De Bank Australia stelde onlangs 2035 als deadline om als koolstofneutraal bedrijf te functioneren. En daarbij hoort dus een aangepast kredietbeleid. “We menen dat we ook op dit vlak onze verantwoordelijkheid moeten nemen en ervoor moeten zorgen dat we door ons kredietbeleid onze klanten behoeden voor een grotere koolstofuitstoot en hogere vervoerkosten in de nabije toekomst”, verklaarde Sasha Courville, de Chief Impact Officer van de Bank Australia. “
Advertentie – lees hieronder verder
Daarom geven we vanaf 2025 geen leningen meer voor de aankoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor op benzine of diesel. Hiermee willen we de mensen helpen de transitie naar elektrisch vervoer te maken, zodat ze op hun beurt kunnen bijdragen tot een beter klimaat op onze planeet.”
Toch houdt de Bank Australia nog een slag om de arm en zullen er voorlopig nog wel leningen voor thermische tweedehandswagens verleend worden “tot de markt voor elektrische markt ruim genoeg en voor iedereen toegankelijk is geworden”. Een vreemde houding met een dubbele moraal, die wel enigszins rekening houdt met de realiteit. Want een snelle transitie naar volledig elektrisch rijden in onze samenleving zal minder vlot lopen dan gedacht, langer duren en vooral veel geld kosten.
Nog steeds (te) duur
Elektrische wagens met een degelijk rijbereik kosten momenteel minimum 50.000 euro en worden vooral ingeschreven als bedrijfswagen. Gewoon omdat ze nog te duur zijn voor de doorsnee privérijder. Weet dat de goedkoopste EV op de markt, de Dacia Spring, nog steeds 20.000 euro kost en met een rijbereik van slechts 230 km (WLTP) toch een zeer beperkte bruikbaarheid biedt.
Een budgetvriendelijker alternatief als de Dacia Sandero 1.0 op benzine kost amper de helft (10.990 euro), maar wordt voor vele mensen eveneens onbereikbaar als de banken voor een nieuw exemplaar geen lening meer willen toestaan.
Goed, voorlopig geeft Bank Australia de aanzet om nog enkel nieuwe elektrische auto’s te financieren, maar de kans is zeer reëel dat die trend zich ook elders binnen de kortste keren doorzet en dat de Belgische consument weldra op zijn beurt verplicht wordt een elektrische auto te kopen … of zich te voet te verplaatsen. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be