Kunnen we de elektrische auto simpelweg beschouwen als een batterij op wielen? Dat is wat veel automobilisten die nog niet zijn overgestapt naar een elektrische auto denken. Of degenen die het hebben geprobeerd en teleurgesteld zijn. De software speelt een steeds grotere rol in de ontwikkeling en het gebruik van een elektrische auto, maar dat verandert niets aan het feit dat de klanttevredenheid sterk varieert van merk tot merk, wat bewijst dat elektrische auto’s goede en slechte verrassingen kunnen opleveren. Dit is trouwens heel logisch.
Veel factoren spelen een rol bij de tevredenheid over elektrische auto’s, zoals blijkt uit een studie van het Duitse adviesbureau USCALE. Het gaat natuurlijk om de rijervaring, maar ook de betrouwbaarheid van de batterij onder verschillende weersomstandigheden, de laadsnelheid bij snellaadstations en de toegang tot het laadnetwerk.
Tesla scoort goed, maar…
Bijna 5.000 gebruikers van elektrische auto’s werden tussen mei en juli 2024 door het bureau ondervraagd met de centrale vraag: “In hoeverre zou u uw elektrische auto aanbevelen aan een vriend of collega?”. In totaal antwoordde 24% van de respondenten dat ze hun voertuig inderdaad zouden aanbevelen aan anderen. Maar de resultaten verschillen van merk tot merk.
Advertentie – lees hieronder verder
Zo komt de aanbevelingsscore bij Tesla-eigenaren uit op 71%. Slechts 5% van hen zou anderen afraden om voor de Amerikaanse fabrikant te kiezen. USCALE geeft echter aan dat Tesla-bestuurders ook een soort gemeenschap vormen die soms geneigd is om bepaalde gebreken sneller te vergeven, gezien het statuut van het merk. Alle Tesla-bestuurders zijn het over één ding eens: Tesla is het enige merk dat een ongestoorde elektrische ervaring biedt, vooral dankzij het netwerk van superchargers. De afwerkingsgraad is het minpunt dat het vaakst genoemd wordt.
Porsche, BMW en de Koreanen ook goed
Op de tweede plaats staat Porsche met 64% aanbeveling en 5% afkeuring. Een zeer goed resultaat, aangezien Porsche zijn elektrische klanten nooit zo ver heeft begeleid als Tesla. Op de derde plaats staat BMW met 62% aanbeveling, een score die veel hoger ligt dan zijn dochteronderneming Mini, die slechts 27% scoort. Wat verklaart dit verschil? Het ligt aan de zeer beperkte actieradius van de eerste Cooper SE, een probleem dat werd gecorrigeerd met het volgende model. De top 5 wordt aangevuld door de Koreaanse groepen Hyundai en Kia, die respectievelijk 56% en 52% aanbevelingspercentage halen. Een van de sterke punten van de Koreanen is de 800V-architectuur, die zeer snelle oplaadtijden mogelijk maakt. Anderzijds klagen klanten wel over de routeplanning, een probleem dat de groep pas later heeft aangepakt.
Stellantis valt tegen
Het USCALE-onderzoek belicht natuurlijk ook de teleurgestelde gebruikers van elektrische auto’s. En daar komt Stellantis negatief uit de doeken. De merken van de groep hebben duidelijk grote software– en connectiviteitsproblemen. Maar ook hier zijn er verschillen tussen de merken. Zo behaalt Fiat 42% positieve beoordelingen tegenover 20% negatieve meningen, waarschijnlijk door de sympathie voor de kleine 500e en zijn specifieke ontwikkeling (niet gedeeld met de andere merken van de groep). Daarentegen doen Opel, Citroën en Peugeot het veel slechter: het aanbevelingspercentage komt niet boven de 10%. Nog erger bij Peugeot, waarvan slechts 3% van de gebruikers de modellen van het merk aanbeveelt en 62% ze openlijk afraadt.
En hoe zit het met de Chinese merken? Wel, het is een gemengd beeld. MG Motor, dat zeer betaalbare voertuigen aanbiedt, overtuigt bijvoorbeeld niet echt, aangezien slechts 17% van de klanten dit merk zou aanbevelen en 35% het zou afraden. Het probleem? Opnieuw een slecht ontwikkelde software, vooral voor de routeplanning. BYD doet het beter met 41% aanbeveling tegenover 22% die het merk niet zou aanraden. Polestar scoort nog beter: 51% voor en 14% tegen.
Opmerkelijk is dat Renault (25% voor en 24% tegen) iets beter presteert dan Stellantis, maar ook dan Audi (25% voor, 37% tegen). Dacia daarentegen stelt sterk teleur met zijn Spring, ondanks de zeer lage prijs. Volgens USCALE zijn het vooral de slechte laadprestaties van de Dacia (en overigens ook van de elektrische auto’s van Renault) die zorgen voor de slechte scores. Wat geldt voor thermische auto’s, geldt dus ook voor elektrische auto’s: het is altijd belangrijk om goed onderzoek te doen voordat je koopt!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be