Tesla noemt zijn terugroepacties liever ‘updates’

Onlangs maakte de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) bekend dat Tesla ruim 1 miljoen wagens terugroept na problemen met de bediening van de ramen. Dit tot grote ergernis van Tesla-baas Elon Musk die vond dat het om een ‘gewone update’ ging. Wat is het verschil?

Gepubliceerd op 30 september 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Tesla noemt zijn terugroepacties liever ‘updates’

Concreet ging het over een probleem met de software van de bediening van de elektrische ramen van bepaalde reeksen van de Model 3, Model X en Model Y, waardoor het raam niet altijd of op tijd weer naar beneden gaat als je per ongeluk je vinger of arm tussen het raam steekt. Een euvel dat lastig en gevaarlijk is, en dus aangepast moet worden op alle betrokken voertuigen, meldde National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), de Amerikaanse instantie voor de verkeersveiligheid.

Deze informatie werd ook door de Amerikaanse media overgenomen, waaronder het investerings-kanaal Stock Talk Weekly dat op Twitter een grafiek plaatste waaruit blijkt dat vooral Tesla veel ‘remote software recalls’ of terugroepacties waarbij de software online werd aangepast, uitvoerde. Het gaat om 7 van 19 terugroepacties bij het merk sinds 1 januari 2020. Een beduidend hogere ratio dan bij de andere automerken.

Stock-exchange-tesla

Boze tweet van Musk

A headline is circulating this morning that Tesla $TSLA is recalling 1.1 million vehicles. This is typical NHTSA FUD.

Tesla said it will perform an over-the-air software update to solve the issue with the automatic window reversal system.

This is *not* a physical recall. pic.twitter.com/56Z8c3SMpl

— Stock Talk Weekly (@stocktalkweekly) September 22, 2022

Advertentie – lees hieronder verder


Deze tweet leverde meteen een reactie op van Tesla-baas Elon Musk die de term ‘terugroepactie’ bestempelde als “verouderde en onnauwkeurige terminologie. Dit is een kleine over-the-air software-update. Voor zover ons bekend zijn er geen gewonden gevallen”.

Dat is natuurlijk misschien een belangrijke nuance die een constructeur toelaat een mogelijk probleem aan één van zijn modellen toegedekt te houden en volledig intern op te lossen. Bovendien is een hedendaagse auto (en zeker een elektrische) eigenlijk niets minder dan een computer op vier wielen, die net als een laptop of een smartphone inderdaad ‘over-the-air’ updates of upgrades kan krijgen.

Op zich is dat een voordeel, omdat daarmee een bezoek aan de dealer niet meer nodig is. Maar uiteraard schuilt hier ook de vrees dat de constructeur de auto zo volledig gaat controleren en na verloop van tijd kan eisen dat je voor nieuwe update moet bijbetalen of hij anders het besturingssysteem van de auto blokkeert, zoals nu al vaak gebeurt met computers of smartphones.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.