Auto-industrie

Tesla noemt zijn terugroepacties liever ‘updates’

Onlangs maakte de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) bekend dat Tesla ruim 1 miljoen wagens terugroept na problemen met de bediening van de ramen. Dit tot grote ergernis van Tesla-baas Elon Musk die vond dat het om een ‘gewone update’ ging. Wat is het verschil?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 30/09/2022 | Leestijd: 2 min

Concreet ging het over een probleem met de software van de bediening van de elektrische ramen van bepaalde reeksen van de Model 3, Model X en Model Y, waardoor het raam niet altijd of op tijd weer naar beneden gaat als je per ongeluk je vinger of arm tussen het raam steekt. Een euvel dat lastig en gevaarlijk is, en dus aangepast moet worden op alle betrokken voertuigen, meldde National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), de Amerikaanse instantie voor de verkeersveiligheid.

Deze informatie werd ook door de Amerikaanse media overgenomen, waaronder het investerings-kanaal Stock Talk Weekly dat op Twitter een grafiek plaatste waaruit blijkt dat vooral Tesla veel ‘remote software recalls’ of terugroepacties waarbij de software online werd aangepast, uitvoerde. Het gaat om 7 van 19 terugroepacties bij het merk sinds 1 januari 2020. Een beduidend hogere ratio dan bij de andere automerken.

Advertentie – lees hieronder verder

Tesla stock

Boze tweet van Musk

A headline is circulating this morning that Tesla $TSLA is recalling 1.1 million vehicles. This is typical NHTSA FUD.

Tesla said it will perform an over-the-air software update to solve the issue with the automatic window reversal system.

This is *not* a physical recall. pic.twitter.com/56Z8c3SMpl

— Stock Talk Weekly (@stocktalkweekly) September 22, 2022


Deze tweet leverde meteen een reactie op van Tesla-baas Elon Musk die de term ‘terugroepactie’ bestempelde als “verouderde en onnauwkeurige terminologie. Dit is een kleine over-the-air software-update. Voor zover ons bekend zijn er geen gewonden gevallen”.

Dat is natuurlijk misschien een belangrijke nuance die een constructeur toelaat een mogelijk probleem aan één van zijn modellen toegedekt te houden en volledig intern op te lossen. Bovendien is een hedendaagse auto (en zeker een elektrische) eigenlijk niets minder dan een computer op vier wielen, die net als een laptop of een smartphone inderdaad ‘over-the-air’ updates of upgrades kan krijgen.

Op zich is dat een voordeel, omdat daarmee een bezoek aan de dealer niet meer nodig is. Maar uiteraard schuilt hier ook de vrees dat de constructeur de auto zo volledig gaat controleren en na verloop van tijd kan eisen dat je voor nieuwe update moet bijbetalen of hij anders het besturingssysteem van de auto blokkeert, zoals nu al vaak gebeurt met computers of smartphones.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie