Volgens adviesbureau AlixPartners zijn de winstmarges van autofabrikanten de afgelopen maanden flink gestegen, midden in een crisis en grote tekorten. Hoe kan dat?
De Global Automotive Outlook van consultant en studiebureau AlixPartners is een soort jaarlijkse ‘bijbel’ die verslag uitbrengt van de volledige autosector. Professionals kijken elk jaar reikhalzend uit naar het document omdat het een scherpe analyse geeft. De editie van 2022 vormt natuurlijk geen uitzondering.
De studie van AlixPartners schetst de bredere context waarin de autosector evolueert en gaat dieper in op de grondstoffen die nodig zijn voor de productie en die vaak heel schaars geworden zijn. Het rapport wijst in het bijzonder op de jarenlang stijgende prijzen en geeft aan dat de prijzen van de meeste grondstoffen verdubbeld zijn tegenover de periode vóór covid.
Het studiebureau geeft ook enkele voorbeelden om deze kostenstijging te illustreren. In mei 2022 bedroegen de kosten van grondstoffen voor een auto met verbrandingsmotor in Europa 2.827 dollar tegenover … 1.475 dollar in 2020. Elektrische auto’s, die vooral door hun batterij meer grondstoffen vereisen, hebben nog meer te lijden onder deze situatie. Hier stegen de kosten van 2.924 dollar in 2020 naar 6.533 dollar in 2022. Reken maar uit: dat is een stijging van meer dan 120 procent.
Advertentie – lees hieronder verder
Einde van de tunnel niet in zicht
Ook over de toeleveringsketen is AlixPartners niet echt positief. De tekorten aan halfgeleiders of kabelbomen bijvoorbeeld kunnen nog toenemen de volgende maanden, waarschuwt het studiebureau. De oorzaak: structurele factoren. Volgens de experten van AlixPartners stemmen de nieuwe productiecapaciteiten niet noodzakelijk overeen met de noden van de auto-industrie.
Vaak wordt vergeten dat de vraag naar halfgeleiders de komende maanden en jaren zal blijven groeien, want je hebt er drie keer meer van nodig om een elektrische auto te bouwen dan een auto met verbrandingsmotor. Het studiebureau verwacht dat de vraag van de autosector jaarlijks met 10 procent toeneemt, een volume dat blijkbaar onhaalbaar is. Hierdoor zullen constructeurs genoodzaakt zijn om de productielijn regelmatig stil te leggen bij gebrek aan onderdelen. Uiteraard niet ideaal om de markt te kalmeren of de prijzen van elektrische auto’s te doen dalen, wat veel consumenten nochtans hopen.
Door deze nieuwe onderbrekingen in de toeleveringsketen geraakt de markt niet meer aan z’n vroegere niveau of het aantal verhoopte inschrijvingen. AlixPartners schat trouwens dat de markt nog zal verslechteren in 2022, met een prognose van 79 miljoen verkochte auto’s wereldwijd, tegenover 90 miljoen stuks in 2019. In België zouden we stagneren rond 350.000 auto’s per jaar, een heel eind verwijderd van de records enkele jaren geleden (tot 550.00 auto’s).
Grotere marges voor constructeurs
Paradoxaal aan deze situatie is dat de marges van de constructeurs – hun winst per verkochte auto – volgens het adviesbureau fors stijgen. “Het onevenwicht tussen vraag en aanbod heeft de auto-industrie toegelaten uitzonderlijke marges te realiseren, wat geleid heeft tot aanzienlijke waardecreatie voor de sector, die veel aantrekkelijker geworden is voor investeerders”, staat te lezen in de Global Automotive Outlook.
De waarde van de sector kan tegen 2023 verdubbelen tot 89,2 miljard dollar. Meer dan in andere sectoren blijken autoconstructeurs in staat om hun verhoogde kosten rechtstreeks door te rekenen aan de consument. Hierdoor konden ze hun EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, of de winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen) verhogen tot 3,2 procent, tegenover 1,7 procent voor de toeleveranciers, geeft AlixPartners aan.
Het New Yorkse adviesbureau geeft ook enkele prognoses over de marktevolutie, aangezien (nieuwe) elektrische auto’s verplicht worden in Europa vanaf 2035. Volgens AlixPartners zal de elektrische auto tegen dan in de meerderheid zijn in alle grote regio’s wereldwijd: 85 procent van de auto’s in Europa, 62 procent in Noord-Amerika en 64 procent in China. De transitie is dus onvermijdelijk, maar zal ook duur zijn. Het bedrijf nam er z’n rekenmachine bij en becijferde de kosten van de omschakeling op 70 miljard dollar tussen nu en 2030, een bedrag dat de constructeurs en toeleveranciers misschien niet helemaal moeten uitgeven als ze de transitie proactief aanpakken, waarmee ze 40 tot 60 procent zouden kunnen besparen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be