Zal 2024 een belangrijk jaar worden voor de autosector?

De verkoop van elektrische auto’s blijft sterk stijgen. Zal 2024 het jaar zijn waarin de overgang naar elektrisch definitief plaatsvindt?

Gepubliceerd op 31 december 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Zal 2024 een belangrijk jaar worden voor de autosector?

In slechts enkele jaren is de automarkt volledig veranderd. Tien jaar geleden koos de Belg (bijna) uitsluitend voor dieselauto’s die weinig verbruikten en voordelig waren bij het tanken. Maar dat was vroeger, voordat het Dieselgate-schandaal uitbrak in 2015 en voordat de overheid maatregelen nam. Zo deed de Tax Shift zijn intrede in 2018, waardoor de benzineprijzen voordeliger werden, en meer recentelijk voerde de overheid belastingvoordelen in voor de eerste hybride plug-ins en volledig elektrische auto’s, die volledig fiscaal aftrekbaar werden. Plug-in hybrides die na 1 juli 2023 zijn aangekocht zijn nog steeds volledig fiscaal aftrekbaar, maar enkel in het jaar 2024.

En dat is niet alles: overal worden er lokale initiatieven genomen, zoals de invoering van lage-emissiezones (LEZ) die steeds meer thermische voertuigen uitsluiten in grote steden. Dit is het geval in Brussel, Antwerpen en Gent. En ook in Wallonië willen ze dit invoeren, als politici het daar eens over kunnen worden. De toekomst lijkt somber voor thermische auto’s, maar de elektrische auto lijkt deze evolutie te kunnen overleven.

P90432180_highRes_the-new-bmw-ix3-8-20

Een groeiende markt

In België heeft de particulier nog weinig invloed op de automarkt, maar wel de bedrijven. En dat is logisch, aangezien zij de enige zijn (samen met zelfstandigen) die er een fiscaal voordeel uit kunnen halen. Vanaf januari 2024 zijn er in Vlaanderen wel aankooppremie’s voor particulieren, maar dat blijft uitzonderlijk, tijdelijk (2024-2025-2026). Bovendien blijft te zien op welk ritme het beperkt budget (20 miljoen euro) hiervoor wordt opgebruikt.

Advertentie – lees hieronder verder

De markt voor dieselwagens vertegenwoordigt vandaag nog slechts 8,9% van de inschrijvingen. Zo komt de aanwezigheid van de dieselauto in ons huidige automarkt op 36% te staan, wat voor een groei van +50% voor de benzineauto’s zorgde sinds 2014 (toen vertegenwoordigde dieselwagens 63% van de verkopen). Maar hoe lang zullen benzineauto’s standhouden tegen elektrische alternatieven? Volgens FEBIAC bestaat de fleetmarkt, die 70% van de jaarlijkse verkopen vertegenwoordigt, nu voor 91,5% uit elektrische auto’s (cijfers van januari tot november 2023). De plug-in hybride blijft standhouden, maar wordt vooral door particulieren verkozen boven de 100% elektrische variant, die als te beperkend wordt beschouwd door de autonomie ervan.

Megane-E-TECH

50% van de markt?

Volgens FEBIAC zou nu bijna de helft (47,9%) van de nieuwe auto’s deels of volledig elektrisch zijn. In 2022 was dit veel minder, wat nogmaals aantoont dat 2024 een keerpunt zou kunnen zijn voor de Belgische auto-industrie. Er wordt verwacht dat elektrische auto’s dit jaar de meerderheid van de verkopen zullen vertegenwoordigen. Een voorspelling dat bevestigd wordt door Filip Rylant, woordvoerder van Traxio, de federatie van mobliteitprofessionals, aan Sud Info.

PEUGEOT_208_1902STYP200

De overgang van benzine naar elektrisch is dus volop aan de gang. En naast bedrijven die al overtuigd zijn om fiscale redenen, zouden ook particulieren steeds meer elektrische alternatieven moeten omarmen in de komende maanden. Tenminste modellen die gemakkelijk kunnen opladen, want in steden blijft het gebruik van elektrische auto’s ingewikkelder indien er geen privéparkeerplaatsen beschikbaar zijn.

Die evolutie wordt des te meer verwacht omdat de gemiddelde leeftijd van het wagenpark in België blijft toenemen. Dertig jaar geleden was dat 6 jaar en 4 maand, tegen bijna 10 jaar vandaag. Dit is een duidelijk gevolg van de Covid-crisis en haar tekorten, maar vooral ook van de onzekerheden waarmee kopers worden geconfronteerd op vlak van belastingen, verkeersveiligheid en prijzen (die in twee jaar tijd met 15,4% zijn gestegen en tot 41% in 4 jaar). Diegene die wouden wachten zullen dus ook een keuze moeten maken in de volgende maanden. En de kans is groot dat deze keuze elektrisch zal zijn, zelfs als er nog onzekerheden zijn, zoals de nieuwe Waalse belastingwet die in 2025 van kracht moet gaan en die elektrische wagens bij registratie zal bestraffen vanwege hun gewicht. We houden de ontwikkelingen van de volgende maanden in de gaten…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.