De “nuova 500” past helemaal in de trend om nieuwe “remakes” van klassieke modellen te bouwen. In 8 jaar tijd verkocht Fiat liefst 1,5 miljoen exemplaren! Het spreekt voor zich dat Fiat het populaire design niet fundamenteel zou veranderen. Liefhebbers kunnen opgelucht ademhalen! Fiat werkte vooral op andere terreinen zoals ecologie, connectiviteit en personaliseringsmogelijkheden.
In Turijn keek men niet echt op van deze nieuwe 500 die in de buurt van het al even mythische Lingotto werd getest.Je moet immers twee keer kijken om het verschil met de voorganger te zien. De nieuwe versie krijgt nieuwe ledlampen, aangepaste bumpers en een ander radiatorrooster. Centraal in de achterlichten zit ook een stukje staalplaat.
Meer personaliseringsmogelijkheden
Het interieur op zich is nauwelijks veranderd. Er komt een klepje voor het handschoenvak en een centraal scherm. Een en ander oogt erg verzorgd en er is een USB-ingang. Op bepaalde versies is het ook compatibel met je smartphone, is er toegang tot Deezer en TomTom navigatie. Ook op vlak van personaliseringsmogelijkheden is er meer keuze. De klant kan voortaan kiezen uit 13 koetswerkkleuren. Er zijn ook mogelijkheden voor een “second skin” met camouflagemotief of ethnics… Binnenin voorziet Fiat 8 sfeeropties en drie verschillende uitrustingsniveaus. De Pop-basisversie krijgt een radio met 6 luidsprekers en op de Lounge-variante is er een panoramisch dak en een aanraakscherm. Fiat voorziet verder nog ruim honderd optionele accessoires. Er zijn ook interessante packs waaronder Cult met het lederen interieur en City waarbij parkeersensoren worden gemonteerd. Ook de cabrioversie blijft in het gamma. De constructeur deed er alles aan om de prijzen te handhaven. De basisversie heb je al vanaf 12.590 euro. De FCA-bank (die samenwerkt met Crédit Agricole) stelt overigens diverse financieringsformules voor. In België is er de mogelijkheid om in twee keer te betalen. Je betaalt de eerste 50% bij aankoop en de volgende 50% pas na twee jaar.
Bijna comfortabel
Advertentie – lees hieronder verder
In dit segment van stadswagentjes zijn de buitenafmetingen beperkt dus kan je geen mirakels verwachten qua interieurruimte. Het comfort voorin gaat er op vooruit omwille van de voelbaar betere stoelen. Ook de ophanging en remmen werden geoptimaliseerd en zelfs de geluidsisolatie is beter. De constructeur biedt ook een breed gamma motoren. De 1.2 benzinemotor met 69 pk is overigens een interessante keuze omwille van de CO2-emissie van 99 g/km. Fiat blijft kampioen op vlak van kleine motorisaties en biedt ook nog steeds een dieselversie. Dat is de 1.3 turbodiesel die 95 pk levert en 89 gram CO2/km uitstoot. Beide motoren doen het uitstekend in combinatie met de manuele transmissie. De gerobotiseerde versnellingsbak reageert erg traag. Een unit met een dubbele koppeling is in dit segment nog steeds te duur.
Besluit
Geen nieuws, goed nieuws! Fiat heeft niets veranderd wat niet nodig was en daar kunnen de liefhebbers van de 500 enkel blij om zijn. Er zijn heel wat evoluties maar die zijn niet allemaal even zichtbaar maar je voelt ze wel als je met de wagen gaat rijden. De 500 blijft een bijzonder product dat perfect in de Fiat-filosofie past. De 500 blijft een bijzonder aantrekkelijk wagentje.
Fiat 500 1.2 in cijfers
Motor : 4 cilinder, benzine, 1.242 cc, 69 pk, 102 Nm.
Aandrijving: op de vooras.
Versnellingsbak: manueel (gerobotiseerde bak in optie).
Afmetingen (L/b/h in mm) : 3.570/1.300/1.490
Leeggewicht: 865 kg
0 tot 100 km/u : 12,9 s.
Positieve punten
– Karakter blijft overeind
– Comfort en geluidsisolatie gaat er op vooruit
– Diverse personaliseringsmogelijkheden
– Hedendaagse connectiviteit
Negatieve punten
– Optionele gerobotiseerde transmissie schakelt traag
– Onderstel veroudert
Prijs: 12.590 € BTW incl.
Vermogen: 69 pk
Topsnelheid: 160 km/u
Gem. verbruik: 4,9 l/100km
CO2 : 99 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be