Over smaken en kleuren, akkoord, maar je moet toegeven dat het voor de meeste mensen moeilijk is om niet voor de charme van dit Britse sportwagenmerk te vallen. Het lijnenspel van McLarens wordt bepaald door aerodynamica en inspiratie lijkt – afhankelijk van de hoek van waaruit de bolide wordt bekeken – meestal te komen van een haai, een stealth-vliegtuig of zelfs een batmobiel… Wie wil dat nu niet op de oprit? De vormgeving van deze 720 S omschrijven we als vloeiend en agressief, met uitgesproken fijne rondingen en zonder al te scherpe randen. Elke keer als we ernaar kijken, ontdekken we nieuwe details. Die zijn steeds zeer goed uitgewerkt en hebben een specifieke functie. De beweegbare vin bijvoorbeeld. Deze biedt niet alleen meer neerwaartse druk bij hoge snelheden, hij fungeert ook als luchtrem.
Welkom in Arizona
In werkelijkheid, nog meer dan op foto, laat de 720 S Spider niemand onverschillig. Bovendien wordt de voorkant van onze testwagen niet ontsierd door een kentekenplaat, wat niet verplicht is in Arizona. Het is dan ook daar dat we deze snelle Brit de sporen hebben gegeven…
Elektrochromatisch dak
Het dak verdwijnt in een luttele 11 seconden om te worden opgeborgen in een speciale ruimte tussen de motor en het passagierscompartiment. Het volledige achterste gedeelte werd opnieuw ontworpen en het zicht naar achter is uitstekend. Natuurlijk was voor het gebruik van een inklapbaar dak een herontwerp van de centrale cel en deuren nodig, die nog steeds de lucht ingaan als je ze opent maar dat hier zonder raamstijl doen. Eens geopend, komen ze niet hoger uit dan 1,89 meter. Je kan deze McLaren met andere woorden ondergronds parkeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Eenmaal gesloten, herstelt het dak de coupélook van de auto, al kunnen de inzittenden dan nog steeds van de blauwe hemel genieten omdat het dakpaneel van de elektrochromatische soort is. Concreet betekent dit dat je het dakraam (on)doorzichtig kan maken. Wanneer de auto stilstaat, verduistert het sowieso om ongewenste blikken in het passagierscompartiment te vermijden. De cockpit is trouwens van koolstofvezel en hierdoor is de ruimte aan boord zeer beperkt. Dat de 720 S maar liefst 2,16 meter breed is, verandert daar niets aan.
Verbazingwekkend
We zitten in Phoenix en hierdoor volledig in de sfeer van spaghettiwesterns. Spontaan gaan onze gedachten naar het stuk uit Once Upon a Time in the West, waarin personage Snaky opmerkt dat er “een paard te weinig is”. Da’s hier natuurlijk allerminst het geval. Net als de coupé levert de door twee turbo’s geholpen 4-liter V8 uit de 720 S Spider een maximumvermogen van 720 pk – vandaar de naam – en een minstens even indrukwekkende 770 Nm trekkracht. Hoe dat voelt? Bijzonder sensationeel! In cijfers: het sprintje van 0 tot 100 km/u is al na 2,9 afgewerkt en om die snelheid te verdubbelen heb je ook maar 7,9 seconden nodig. Die brutale acceleratie wordt mee mogelijk gemaakt door de perfect afgestelde 7-trapsautomaat. Zeker met de Launch Control geactiveerd, schiet deze McLaren duizelingwekkend snel én – niet onbelangrijk – efficiënt uit zijn startblokken. De achterwielen bedekt met Pirelli P-Zero banden zitten allerminst om grip verlegen.
Regendans
Het lijkt erop dat de indianenstammen in Arizona vlak voor onze aankomst een regendans hebben uitgevoerd. We zijn dan ook genoodzaakt om met gesloten dak de Grand Canyon State te doorkruisen. Op de eindeloze Interstate met zijn – absurde – snelheidslimiet van 70 mph (112 km/u) neemt de verveling toe. Het is dan dat we merken dat geluidsisolatie niet het sterkste punt is van deze McLaren. Windgeruis wordt gecombineerd met het vreemde gefluit van de stuurpomp. Omdat de V8 bij deze snelheid praktisch stationair draait, is hij weliswaar zeer discreet. Bij deze snelheden, met de motor- en chassisinstelling op Comfort, blijkt deze Engelse auto zelfs verrassend comfortabel en voldoende volgzaam om in het vaarwater van GT’s te komen. Tot je de kofferruimte bekijkt… Daar past immers maar 150 liter in.
Even later breekt de zon eindelijk door het wolkendek. Daarbij valt meteen op dat het dashboard in de voorruit reflecteert. Geen tijd om hier even bij stil te staan echter: we moeten aan de kant gaan staan om onze McLaren om te toveren in een cabrio. Eens die klus geklaard is, kunnen we er weer vandoor. Met de haren in de wind en uiteraard volledig beschermd, al detecteren we toch wat turbulentie, zelfs met de kleine achterruit op zijn plaats. Niet dat we echt klagen, natuurlijk…
Nieuwe referentie
Eindelijk de bergen in, op een verlaten weg die slingert tussen de gigantische cactussen. We kunnen er dan ook niet langer aan weerstaan om de 720 S Spider in “Sport” te zetten, de versnellingsbak zelf te controleren en… plankgas te geven! Met de rechtervoet neergeploft, beklimt de V8 snel en muzikaal de toerenladder. Zonder dat er naar adem wordt gehapt, nadert de rode zone en volstaat een ruk aan de rechter schakelpeddel om een versnelling hoger in te schakelen. Dit soort accuraatheid doet denken aan een zekere concurrent uit Maranello…
De gasrespons is ongelofelijk. We kunnen dan ook maar moeilijk vatten dat deze wagen turbo’s bevat. Zelfs de voortrein is bijzonder bijtgraag, wat de stuurhoek van de wielen ook is wanneer het gaspedaal wordt gevloerd.
Nóg straffer is het remvermogen van deze McLaren. Zoals hierboven uitgelegd, fungeert zijn achterspoiler als luchtrem en als er heel hard wordt geremd, gaat deze helemaal rechtop staan om zo veel mogelijk neerwaartse druk te genereren. Gecombineerd met de carbonkeramische schijven en 6-zuigere remklauwen (vooraan), staat de 720 S Spider in een mum van tijd stil. Bij deze bevestigen we dan ook wat de ingenieurs op voorhand hadden meegedeeld, namelijk dat ze erin geslaagd zijn om deze cabrio even efficiënt te maken als de coupé waarvan hij is afgeleid. Opdracht geslaagd!
Conclusie
De McLaren 720 S Spider heeft ons volledig weggeblazen. Dit is ongetwijfeld een van de beste creaties van het moment. Zijn uitstekende prestaties en weggedrag bedekken zijn kleine missers met een mantel der liefde…
De 720 S Spider in cijfers
Motor: V8, benzine, twin-turbo, 3.994cc; 720 pk bij 7.500 tpm; 7700Nm van 5.500 tot 6.500 tpm.
Aandrijving: naar de achterwielen
Versnellingsbak: 7-trapsautomaat
L/b/h (mm): 4.544/2.161/1.194
Leeggewicht (kg): 1.468
Koffervolume (l): 150
Tankinhoud (l): 72
0 tot 100 km/u (sec.) : 2,9
Prijs: € 284.500 incl. BTW
Vermogen: 720 pk
Topnselheid: 341 km/u
Gemengd verbruik: 12,2 l/100 km
CO2: 276 g/km
- Verbazingwekkende sensaties/prestaties
- Accuraatheid/reactiviteit
- Elegante doch agressieve stijl
- Aerodynamische en elektronische geluiden aan boord
- Significante reflecties in de voorruit
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be