Ondanks enkele bijzonder succesvolle en gewaardeerde generaties en ondanks zijn uitstekende reputatie op gebied van betrouwbaarheid, is de Corolla steeds een onopgemerkt model gebleven. Ook Toyota weet dat. Het was immers de fabrikant zelf die ons in 2006, bij de lancering van de eerste Auris, toegaf dat de naamsverandering bedoeld was om van het enigszins verouderde beeld van de Corolla af te geraken. Is die Auris dan zodanig in zijn missie geslaagd dat zijn opvolger weer Corolla heet?

Karakter

Een deftig antwoord verzinnen, is niet simpel. Het is in ieder geval wel zo dat de bijna definitieve versie van deze nieuwe Corolla een jaar geleden in Genève nog Auris 3 heette. Pas in augustus vorig jaar kondigde Toyota officieel aan dat het productiemodel de twaalfde generatie Corolla zou worden.

Toyota Corolla 2019

Dit is ‘m dus, een jaar later in vol ornaat, met een nieuwe oude naam en dezelfde verleidelijke looks die het merk in Zwitserland had getoond. Een ontwerp vol karakter, dat dynamisch en goed geproportioneerd is, ongeacht het carrosserietype. De 5-deurs uitvoering is vrij atletisch, de stationwagen heeft geen last van overgewicht en de 4-deurs sedan, die over specifieke voor- en achterpanelen beschikt, ziet er zeer elegant uit. We durven zelfs het woordje ‘premium’ in de mond nemen.

Mee met zijn tijd

Aan boord is de Corolla al even overtuigend, zowel qua design en gebruikte materialen als qua kwaliteit. Een auto van zijn tijd, zeg maar, en dat merk je ook aan de aanwezige technologische apparatuur, zowel wat infotainment als veiligheidsvoorzieningen betreft. Toch zullen sommige potentiële klanten teleurgesteld zijn als ze lezen dat Apple Car Play noch Android Auto een rol toebedeeld krijgen, voorlopig toch. Buiten dat is de uitrusting van de Corolla zeer compleet, met zijn gedeeltelijk digitale instrumentenpaneel en talrijke rijhulpmiddelen waarvan de meeste standaard worden gemonteerd… Niet langer “de auto van de bomma”, deze nieuwe Corolla.

Corolla 2019

Op gebied van comfort scoort deze Toyota uitstekend, met name vooraan. De geboden steun van de stoelen zijn van een in dit segment amper gezien niveau, met uitzondering van alles wat sportief is natuurlijk. Ze lijken wel uit een Lexus te komen. Achteraan is het ruimteaanbod gemiddeld en het koffervolume ligt zelfs onder het gemiddelde: we tellen 361 liter voor de 5-deurs en 313 liter voor de hybride. Of beter: voor één van de hybrides want er bestaan twee versies van. De break legt met 598 liter uiteraard straffere cijfers voor (of 581 liter, zie boven) en legt met de achterbank neergeklapt 1.606 liter bloot.

Perfect… Voor de helft van het land

Zoals je net hebt gelezen, wordt de Corolla in niet één maar twee hybridevarianten aangeboden. De eerste kennen we al, van de Prius en C-HR (maar verbeterd, zegt Toyota) en met een 122 pk sterke 1.8 benzinemotor als basis. De tweede versie is gloednieuw en drijft ook bij de nieuwe Rav4 en Lexus ES aan. In de Corolla presteert het systeem een gecombineerd vermogen van 180 pk (2.0 benzine + elektromotor). De elektrische centrale ontwikkelt 80 kW en 202 Nm, beduidend meer dan het exemplaar dat aan de 1.8 wordt gekoppeld. Je zal zien waarom dat zo belangrijk is.

Weet trouwens dat je ook gewoon nog steeds voor een klassieke benzinemotor kan kiezen, al is er niet echt sprake van een “keuze”. Zo kan je enkel opteren voor een 114 pk sterke 1.2 turbo, behalve als je de 4-deurs berline bestelt. Doe je dat, ben je sowieso aangewezen op een 1.6 (132 pk) en kan je dus niet voor die 1.2 kiezen. Of je moet een hybride nemen, met andere woorden. Hadden we al laten blijken dat de Corolla geen diesel lust, net als de Yaris et de Rav4? Nu alleszins wel.

Hybride

Tijdens deze testsessie hebben we enkel van de hybrides kunnen proeven. Dat liet ons gelukkig wel toe om beide varianten rechtstreeks met elkaar te vergelijken en om na te gaan hoeveel vooruitgang Toyota heeft kunnen boeken. Eerst en vooral is er natuurlijk de nieuwe 2-liter van het nieuwe systeem. Dat blok levert meer trekkracht dan de oudere 1.8 en moet minder hoog in toeren worden gejaagd om gelijkaardige prestaties neer te zetten. Dat doet de rit niet alleen soepeler maar ook veel aangenamer vermogen. Als het licht op groen springt, heeft hij minder (of geen) hulp nodig van de extra motor, in tegenstelling tot de 1.8. Bovendien is ook de nieuwe elektromotor krachtiger en kan je langer op hem rekenen, ook om alleen te werken. Kortom, wij verkiezen de nieuwste hybride boven de reeds bestaande aandrijving, ook al blijft laatstgenoemde op papier de zuinigste (3,3 l/100 km, 76 gCO2/km). In het echte leven zal het omgekeerd zijn.

Hybrid

Beter, ja, maar nu ook niet wonderbaarlijk. Hoewel de Rav4 hybride er met zijn 5,5 l/100 km in slaagt om dieselrivalen te doen blozen, kan de Corolla hybride minder hoog van de toren blazen. Hij jaagt er gemiddeld 4,7 l/100 km door op een traject waarop een moderne 1.6 turbodiesel waarschijnlijk meer rond 4 l/100 km zou verbruiken. Hoe dit komt? Net als het oudere systeem heeft deze nieuwe hybride-aandrijving moeite om zijn eetlust op de snelweg te matigen. Hij hoort meer thuis in de stad. En ook maar in één helft van dit land, vanwege de andere fiscaliteit die gehanteerd word.

Frustrerend

Nu volgt een puntje van kritiek dat er eigenlijk geen is. Toyota is er namelijk in geslaagd om de Corolla uit te rusten met een onderstel waar we al lang op aan het wachten waren. Gebalanceerd, rigide… Een chassis dat smeekt om een politiek incorrecte aandrijflijn. Maar die is er niet.

Conclusie

De nieuwe Corolla maakt zijn naam weer goed, met een extraverte look, moderne techniek en niet één maar twee hybridevarianten. De ideale hipstermobiel?

Corolla

De Corolla Hatchback 2.0 Hybride in enkele cijfers

Motor: 4-cilinder hybride benzinemotor, 1.987cc; 180 pk bij 6.000 tpm; 202Nm van 4.400 tot 5.200 tpm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: CVT-automaat

L/b/h (mm): 4.370/1.790/1.790/1.435

Leeggewicht (kg): 1.340

Koffervolume (l): 313 – 1.024

Tankinhoud (l) : 43

0 tot 100 km/u (sec.) : 7,9

Andere motoren

1.2T : 114 pk; 5.2 l/100 km; 200 km/u; 22.450 € BTW incl.

1,6 : 132 pk; 5,7 l/100 km; 200 km/u; Prijs N.B.

1,8 Hybride: 122 pk; 3,3 l/100 km; 180 km/u; 25.530 € BTW incl.

  • Design vol persoonlijkheid
  • Algemeen comfort, stilte
  • Laag verbruik in de stad...
  • ... maar hoger op de autosnelweg
  • Koffer kleiner dan gemiddeld
  • Leesbaarheid GPS
Note de la rédaction : (3,5/5)