Binnenkort een nieuw instrument tegen recidivisten in België

De Belgische regering overweegt al lange tijd de invoering van een puntenrijbewijs, vooral om recidivisten beter te vinden en te controleren. En dit lijkt concreet te worden, aangezien de ministers van Mobiliteit en Justitie een akkoord hebben bereikt over een model dat dit jaar in werking zou moeten treden.

Gepubliceerd op 1 maart 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Binnenkort een nieuw instrument tegen recidivisten in België

In België is het puntenrijbewijs een oude legende die teruggaat uit de jaren 1990. Het project verschijnt vaak even snel als het verdwijnt, en tot nu toe is er nog niets concreets besloten. Dit omdat de invoering van een puntenrijbewijs een zeer onpopulaire maatregel blijft, vooral te midden van een verkiezingsperiode. De Vivaldi-coalitie heeft haar afkeer voor het puntenrijbewijs nooit verborgen en hoewel het elders in Europa veel wordt gebruikt, wordt het nut ervan vaak in twijfel getrokken, omdat het na verloop van tijd alleen maar zou leiden tot een toename van het aantal bestuurders zonder rijbewijs.

Het idee van de regering – en van de ministers van Mobiliteit en Justitie – was eerder om recidivisten aan te pakken, die verantwoordelijk zijn voor een derde van de ernstige ongevallen. Onlangs kregen we opnieuw een trieste illustratie hiervan toen een roekeloze bestuurder in de buurt van Gent een groep van 5 fietsers aanreed. Hij was dronken en had geen rijbewijs. Twee van de slachtoffers zijn dood.

Focus op recidivisten

Er komt dus een nieuwe aanpak om terugkerende verkeersovertreders harder aan te pakken. De ministers van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), en van Justitie, Paul Van Tigchelt (Open VLD), zijn het eens geworden over een efficiënter systeem om recidivisten te vervolgen.

Het doel is niet zozeer om een puntenrijbewijs in te voeren zoals elders in Europa, maar om beter rekening te houden met de antecedenten van recidivisten, inclusief overtredingen die onmiddellijk worden afgehandeld – en die vaak over het hoofd worden gezien, hoewel ze ook representatief zijn voor gevaarlijk gedrag.

Advertentie – lees hieronder verder

Een nieuw instrument

Er zal daarom een nieuw instrument (waarvan de naam nog niet bekend is) worden ingevoerd. De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, geïnterviewd door Sud Info, vertelde dat dit “binnenkort in een omzendbrief aan de parketten zal worden opgenomen, om automobilisten die herhaaldelijk verantwoordelijk zijn voor gevaarlijk gedrag te identificeren en te vervolgen”.

iStock-519752541-1

Het zal een soort dossier worden met alle geregistreerde overtredingen, van de meest symbolische tot de ernstigste. Ze zullen allemaal aan de rechter worden voorgelegd, die dan, indien nodig, een bestuurder die buitensporig veel overtredingen heeft begaan, kan dagvaarden. Met andere woorden, een oproep voor de rechtbank is dus mogelijk zonder dat er een nieuwe ernstige overtreding heeft plaatsgevonden. De rechter zal dan kunnen beslissen over een straf: een extra boete, verplichting om een opleiding te volgen, intrekking van de rijbevoegdheden…

Het doel is uitsluitend gericht op recidivisten. Volgens Georges Gilkinet “heeft deze aanpak het voordeel flexibel en doelgericht te zijn. Het gaat er niet om alle bestuurders te irriteren, of de automobilist die door afleiding een snelheidsovertreding begaat of op een ongepaste manier parkeert, lastig te vallen.” Dit standpunt wordt gedeeld door minister van Justitie Paul Van Tigchelt, die in een interview met de VRT ook deze “andere aanpak” verdedigde. Volgens hem is het onaanvaardbaar dat bestuurders die herhaaldelijk worden bestraft voor snelheidsovertredingen, er keer op keer gemakkelijk vanaf komen door een boete te betalen. Volgens hem moeten deze recidivisten op een gegeven moment voor de politierechter worden opgeroepen. Het doel is dus om straffeloosheid te voorkomen… wat tot nu toe door het betalen van een boete werd gegarandeerd.

Volgens het ministerie van Mobiliteit en Justitie moeten de toepassingsvoorwaarden van deze nieuwe maatregel (aantal overtredingen, termijn om te worden gedagvaard, etc.) nog worden aangepast. Maar de ambitie is er, en de hoop van de initiatiefnemers is dat deze maatregel dit jaar wordt ingevoerd. Het blijft echter de vraag of de openbare aanklagers en parketten – al overbelast – de tijd zullen nemen om deze nieuwe middelen toe te passen. En dat is geen garantie…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Deze week 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.