Waze is een zeer populaire navigatie-applicatie in Europa en ook in België waar 1,6 miljoen mensen er dagelijks gebruik van maken. Het succes van Waze is eenvoudig te verklaren: de app werkt op basis van de feedback van informatie uit de community van gebruikers, in het bijzonder om radars of enige andere vorm van verkeerscontroles te melden.
Mooi, maar in 2013 werd Waze gekocht door Alphabet, het moederbedrijf van Google. En sindsdien kunnen we niet zeggen dat alles tussen Waze en Google Maps gesmeerd verloopt. Inderdaad, de twee applicaties concurreren hevig, wat laten we eerlijk zijn binnen hetzelfde bedrijf eerder contraproductief is.
Verandering van model
Eind 2022 werd Waze opnieuw geïntegreerd in Geo, het team dat toezicht houdt op de real-time mappingproducten bij Google, wat het begin van een fusieproces suggereerde. En dat lijkt nu te gebeuren, aangezien zojuist het einde werd aangekondigd van de reklameregie van Waze (Waze Ads) die zal worden geïntegreerd in die van Google (Google Ads).
Door de regie van Waze te integreren is het duidelijk dat Google Ads de daling van zijn eigen advertentie-inkomsten probeert te stoppen door de hand te leggen op wat nog steeds geld oplevert.
Advertentie – lees hieronder verder
Verdwijnen flitswaarschuwingen?
Zoals we al zeiden, is de sterkte van Waze het delen van verkeersinformatie tussen gebruikers, vooral met betrekking tot verkeerscontroles. Tot nu toe heeft Google deze functie nooit geïntegreerd in zijn Maps-app, maar Google mapping heeft nu natuurlijk toegang tot deze gegevens.
Als Alphabet zou besluiten om Waze op te doeken, is het niet zeker dat de flitswaarschuwingen worden geïntegreerd in Google Maps. Een bijeenkomst over de toekomst van Waze staat gepland voor 11 juli en zou meer duidelijkheid moeten brengen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be