Gebruikt de politie Waze ook om overtreders beter op te sporen?

In Frankrijk maken bataljons gendarmerieën intelligent gebruik van de mobiele applicatie Waze om hun controles langs de weg te ondersteunen. Dit is hoe ze het doen.

Gepubliceerd op 1 januari 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Gebruikt de politie Waze ook om overtreders beter op te sporen?

De politietechnieken om overtreders op te sporen worden steeds diverser, en niet alleen met de nieuwe flitspalen van allerlei aard of de ANPR-camera’s die steeds vaker langs onze wegen staan. In Frankrijk kondigde de gendarmerie in de regio’s Hérault en Lot-et-Garonne onlangs aan dat ook zij Waze gebruiken, een navigatietoepassing die afhankelijk is van gebruikers die informatie delen, met name over flitspalen en controlepunten langs de weg.

Het is dus een beetje een omgekeerde wereld, want deze applicatie is natuurlijk in de eerste plaats bedoeld voor gebruikers en degenen die controleposten willen vermijden. En dat is precies wat dit bataljon van de Franse gendarmerie van plan was: niet vechten tegen deze technologie, maar deze gebruiken om efficiënter te werken.

Hoe gebruikt de gendarmerie Waze?

Sinds 2021 verbiedt de wetgeving in Frankrijk de verspreiding van informatie over de aanwezigheid van de politie op rijhulpapplicaties. Dit is het geval voor Waze, maar ook voor Coyote en andere soortgelijke apparaten die geen informatie kunnen geven over een specifiek punt, maar alleen over een controlezone. Dit verbod geldt alleen in bepaalde specifieke gevallen en Waze stelt zijn gebruikers in staat om altijd een politieaanwezigheid te melden.

Wat de gendarmerie heeft gemerkt is dat wanneer een controlepost langs de weg wordt aangekondigd door de applicatie, dit betekent dat de verkeersregels beter worden nageleefd. Het is duidelijk dat het verkeer en de overtredingen langer duren dan de controle. De angst voor de politieagent heeft effect, net als het feit dat je ze op dezelfde plaats weer kunt tegenkomen.

Advertentie – lees hieronder verder

iStock-1219402648

Dit in het achterhoofd gebruiken de gendarmes van de departementen Hérault en Lot-et-Garonne Waze om hun interventies te plannen en preventiecampagnes uit te voeren. Dit bespaart hen tijd en vermindert de spanning, omdat de informatie rechtstreeks met de politie wordt gedeeld.

In België?

Maar wees voorzichtig, want we kunnen ons voorstellen dat de gendarmerie zich ook niet voor de gek laat houden, en dat ze heel goed meer discrete controles zou kunnen instellen op andere wegen in de buurt van het aangegeven controlepunt. Op dit moment lijkt dit echter niet het geval te zijn in Frankrijk. Maar het zou kunnen gebeuren en het zou waarschijnlijk ook zeer effectief zijn.

In België gebruikt de politie Waze voor zover wij weten nog niet op deze manier. Maar het is duidelijk dat de politie weet hoe ze het moeten omzeilen en dat ze heel goed weten wanneer hun controlepost gedeeld wordt. Coyote werkt momenteel nauw samen met de politie, maar niet om compromitterende informatie te verstrekken. De samenwerking heeft in feite betrekking op spookrijders, maar ook op het delen van anonieme gegevens om de preventie te verbeteren. Gebieden waar de gemiddelde snelheid hoger (of te hoog) is, kunnen bijvoorbeeld worden bestudeerd met het oog op het plaatsen van flitspalen, het aanbrengen van verbeteringen of het regelmatiger uitvoeren van controles.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.