De afgelopen maanden heeft de Belgische overheid massaal nieuwe radars geplaatst. Het doel is om het aantal ongevallen te verminderen, maar ook – wat dacht je – om de staatskas te spijzen. Het gaat immers niet goed met de begroting na de opeenvolgende crisissen (covid, energie en dergelijke). Zo kwamen er veel meer ANPR-camera’s voor lage-emissiezones, meer trajectcontroles, nieuwe Lidars en nieuwe AK6-flitsers in Wallonië, allemaal manieren voor de autoriteiten om de controles te verscherpen.
Statistieken tonen dat het aantal snelheidsovertredingen stijgt: 4,4 miljoen in 2022, 6,1 miljoen in 2022 en wellicht nog meer daarna. Automobilisten begaan vooral kleinere overtredingen door onoplettendheid. Aan het begin van het nieuwe jaar is het daarom een goed idee om enkele goede voornemens te maken. Zoals: niet meer geflitst worden in 2024. Hier volgen enkele tips om dit goede voornemen in de praktijk te brengen.
Hou je aan snelheidsbeperkingen
Uiteraard is de beste manier om niet geflitst te worden de snelheidsbeperkingen strikt observeren en respecteren. Allemaal goed en wel, maar vergeet niet dat de foutenmarge van snelheidsmeters varieert naargelang het model. Veel automobilisten rijden op de snelweg bijvoorbeeld 130 km/u op de teller en denken dat de foutenmarge 10 procent bedraagt. Niet altijd juist, want de foutenmarge kan oplopen tot 10 procent plus 4 km/u. Eigenaars van recentere (of nieuwe) auto’s moeten opletten, hier bedraagt de marge van de snelheidsmeter vaak niet meer dan 2 tot 4 km/u. Bovendien kan de foutenmarge van de snelheidsmeter variëren als je op speciale (grotere) velgen of versleten banden rijdt. Als oplossing voor zulke misverstanden kun je een gps gebruiken (TomTom of Flitsmeister) die met satellietsignalen de werkelijke snelheid bepaalt.
Advertentie – lees hieronder verder
Verkeersbordenherkenning
Steeds meer auto’s zijn uitgerust met systemen die verkeersborden herkennen en de snelheidsborden tonen. Dat is handig wanneer je niet alle borden hebt opgemerkt, want vaak word je overdonderd met tal van verkeersborden. Er bestaan meerdere systemen en die kun je programmeren. Ze kunnen simpelweg het laatste bord tonen of een geluidssignaal laten horen wanneer je sneller rijdt dan toegelaten. Toegegeven, dit werkt bepaalde bestuurders op de zenuwen. Maar je kunt tenminste niet meer zeggen dat je het niet wist. Je moet wel blijven opletten, want de technologie vergist zich weleens en kan de situatie en het verkeersbord soms foutief inschatten (of niet zien). Het blijft uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Kies voor een head-updisplay
Nog een functie die nuttig kan zijn, is het head-updisplay, dat rij-informatie rechtstreeks op de voorruit projecteert op ooghoogte van de bestuurder. Over het algemeen projecteert dit systeem ook de wettelijke snelheid (in te stellen in het menu) op de voorruit, eventueel gecombineerd met een waarschuwing als je te snel rijdt. Het is ook mogelijk om deze tolerantie te programmeren – van 0 tot 5 of 10 km/u, afhankelijk van het merk – om te voorkomen dat je constant wordt gestoord.
Snelheidsbegrenzer of -regelaar
De meeste nieuwe auto’s (zelfs meer bescheiden modellen) zijn uitgerust met een snelheidsregelaar, een functie die je niet alleen op snelwegen kunt gebruiken. Op secundaire wegen of in de stad kan een snelheidsregelaar voorkomen dat je sneller rijdt dan toegelaten. Bepaalde merken combineren zo’n snelheidsregelaar met een snelheidsbegrenzer. Naargelang de gemeten snelheid wordt het gaspedaal elektronisch bediend om overdreven snelheid tegen te gaan. Uiteraard zal de motor in geval van nood (wanneer je bruusk het gaspedaal intrapt) wel reageren en voorrang geven aan de instructie van de bestuurder. Wees echter voorzichtig, want niet alle snelheidsregelaars werken adaptief en stoppen de auto niet in geval van een obstakel. Je moet dus blijven opletten.
Rijhulpsystemen gebruiken
Er bestaan veel rijhulpsystemen. Bekend zijn onder meer Waze en Flitsmeister, maar ook Coyote en een hele reeks andere toestellen en apps voor je smartphone die je terugvindt in de App Store of Google Play. Het idee erachter is dat een community van gebruikers gegevens deelt voor verkeersinformatie in real time.
Deze systemen waarschuwen niet alleen voor flitspalen maar tonen ook de werkelijke snelheid van de auto, zodat je geen onnodige risico’s hoeft te nemen. Hou er wel rekening mee dat de informatie niet altijd up-to-date is. Er is vaak een klein tijdsverschil tussen de informatie van het systeem en de verkeersborden, bijvoorbeeld als die net veranderd zijn. Er zijn dus geen zekerheden. Prettige reis en wees voorzichtig op de weg, in 2024 en daarna.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be