Italië int plots oude boetes

Veel Belgen kregen onlangs een aanmaning om oude boetes opgelopen in Italië te betalen. Is hier sprake van fraude? En moet je sowieso na al die tijd nog betalen?

Gepubliceerd op 30 november 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Italië int plots oude boetes

De Italiaanse overheid schakelde recent het privébedrijf Nivi in om openstaande boete van buitenlanders te innen. Daarbij blijkbaar ook heel wat Belgen. Meestal gaat het om onbetaalde tolgelden die niet werden voldaan op de Italiaanse autosnelwegen. Vaak dateren de feiten van vele jaren geleden, waarmee men nu plots geconfronteerd wordt en die vaak ook betwist worden.

various-different-euros-background

Fraudeurs?

Vele mensen dachten dan ook dat het om een vorm van fishing ging, waarbij fraudeurs proberen onterecht geld te ontfutselen. Maar Nivi handelt echt wel in opdracht van de Italiaanse overheid. De reden waarom ze nu pas in actie komen, is dat er onlangs een bilateraal akkoord tussen België en Italië werd afgesloten waardoor ze toegang heben tot de gegevens van de Belgische chauffeurs.

Betekent dit dat daardoor alle oude, onbetaalde boetes alsnog geïnd kunnen worden? “Toch niet!”, verduidelijk Thomas de Spiegelaere van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. “Het klopt dat er sinds 19 november een bilateraal akkoord tussen Italië en België bestaat, waarmee ook fiscale zaken, zoals het innen van tolgelden, geregeld kunnen worden. Nivi mag je gegevens opvragen wanneer de feiten gebeurden na 19 november 2021. Boetes die na die datum uitgeschreven zijn, zijn dus wettelijk. Voor feiten die daarvoor plaatsvonden, mag men in principe je gegevens niet opvragen.”

Advertentie – lees hieronder verder

cars-toll-booth-road-slovenia-highway-toll-speed-limit-40-kilimetres-per-hour

Misbruik akkoord

Het lijkt er dus op dat het bedrijf Nivi het bilaterale akkoord misbruikt om oude boetes alsnog te innen. Maar dat mag volgens de wet niet. Aangezien de uitwisseling van gegevens op het moment van de feiten nog niet bestond, heeft een aanmaning geen rechtsgrond

“Als je merkt dat de feiten plaatsvonden voor 19 november 2021, dan betwist je best de boete. Het is dan aan het bedrijf om verdere stappen te ondernemen, maar voor zo’n klein bedrag zal dat waarschijnlijk niet gebeuren.” geeft Thomas De Spiegelaere als advies.

Let wel: dit betekent niet dat de boete daarmee verdwijnt. Het gaat hier enkel over de vraag of Nivi je gegevens al dan niet mag gebruiken. Het is dus best mogelijk dat het bedrijf je later laat betalen, wanneer je de volgende keer in Italië bent.

Als je niet akkoord bent met zo’n boete uit Italië, kan je contact opnemen met het Europees Centrum voor de Consument (ECC) dat bemiddelt in conflicten tussen Belgen en Europese bedrijven. Daar kwamen intussen al ruim 300 klachten over Nivi binnen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.