Zopas maakte de Federale Politie haar statistieken bekend van de verkeersovertredingen die in de eerste helft van 2021 werden begaan. Onrustwekkend daarbij is dat het aantal overtredingen voor overdreven snelheid nog steeds blijft stijgen. De inspanningen rond sensibilisering op dit vlak lijken dus weinig uit te halen. Zeker omdat het aantal zogenaamde ‘hardrijders’ – wie meer dan 40 km/u te snel rijdt – ook sterk blijft toenemen.
Zo gingen er tot 30 juni vorig jaar in ons land maar liefst 2.331.449 bestuurders de bon op voor te snel rijden. In 2020 waren dat er nog ‘slechts’ 4.060.000 over het hele jaar bekeken. Maar vooral de evolutie sinds 2015 is angstaanjagend toen er nog maar een kleine 3,2 miljoen bestuurders werden betrapt.
Daarbij werd ook uitgefilterd wie er veel te snel reed, waarbij de grens op meer dan 40 km/u boven de maximumsnelheid werd gesteld. Zo werden in de eerste helft van 2012 de meeste ‘hardrijders’ betrapt in de politiezones Brussel Hoofdstad-Elsene (580) en Geel-Laakdal-Meerhout (555).
Door efficiëntere snelheidscontroles
Dit zijn duidelijke cijfers, die echter niet sowieso betekenen dat de Belgische automobilist plots is losgeslagen. Jarenlang was er namelijk een laks handhavingsbeleid met zeer weinig strikte controles op het naleven van de snelheid op onze wegen. De Belgische automobilist was het daardoor intussen gewoon zijn ‘eigen marge’ aan de maximumsnelheid toe te voegen, dat is jammer genoeg de realiteit.
Advertentie – lees hieronder verder
Nu er meer en efficiëntere snelheidscontroles op onze wegen plaatsvinden, met onder andere de invoering van trajectcontroles en beperktere tolerantiegrenzen, is het gewoon logisch dat het aantal PV’s voor overdreven snelheid is toegenomen. Dat betekent ook dat de automobilist zich moet aanpassen aan deze nieuwe realiteit en de snelheidslimieten voortaan strikter moet naleven.
Te veel hardrijders
Dat komt wel goed, maar tegelijk verdient het fenomeen van ‘hardrijders’, die dus meer dan 40 km/u te snel rijden, toch de nodige aandacht. Een feit waarop Vias Institute hamert. Het instituut voor verkeersveiligheid meldt dat er de eerste helft van 2021 ongeveer 150 personen in het verkeer omkwamen door overdreven snelheid.
Tegelijk werden elke dag 108 bestuurders betrapt die met meer dan 40 km/u boven de wettelijk toegelaten snelheid reden. De kroon spant dus Brussel met maar liefst 580 gekliste laagvliegers, terwijl de Kempen niet ver achterblijven met 555 bekeuringen.
“Niet alleen in België, maar in heel Europa is overdreven en onaangepaste snelheid een groot probleem op de wegen”, zegt Stef Willems, woordvoerder bij Vias Institute in HLN.be “Het heeft te maken met perceptie. Veel bestuurders vinden te snel rijden nog altijd oké, omdat ze onterecht denken dat het niet gevaarlijk is. Ze schatten de effecten en gevolgen ervan niet goed in. Vaak zijn ze gefocust op tijdwinst, al is dat voor korte afstanden echt minimaal.”
Politiezones waar de meeste hardrijders (+40 km/u te snel) werden betrapt:
Brussel Hoofdstad / Elsene: 580
Geel / Laakdal / Meerhout: 555
Antwerpen: 472
Zwijndrecht: 389
Gent: 375
Zennevallei (Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Beersel): 350
VLAS (Kortrijk, Kuurne, Lendelede): 322
Ukkel-Watermaal-Bosvoorde-Oudergem: 307
Getevallei (Tienen, Hoegaarden, Landen, Linter, Zoutleeuw): 281
Brussel Zuid (Anderlecht, Vorst, Sint-Gillis): 264
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be