Het lijdt geen twijfel dat individuele mobiliteit verandert. Dit geldt voor zachte mobiliteit die zich op verschillende manieren ontwikkelt (steps, elektrische fietsen, monowheels enzovoort), maar ook voor auto’s die steeds vaker elektrisch zijn. Bij gebrek aan een eigen laadpaal moeten ze op straat opladen, vooral in steden waar gebruikers vaak geen privéparkeerplaats hebben.
Hierdoor verandert ook de inrichting van onze straten. Er komen steeds meer publieke laadpunten – hoewel het er nog lang niet genoeg zijn – met uiteraard ook één of meerdere bijhorende parkeerplaatsen.

Welke prioriteit en welke boetes?
Maar hoe legitiem zijn deze parkeerplaatsen voor elektrische auto’s? Zijn ze legaal? Het antwoord is ja. De website van de federale politie is heel duidelijk over dit onderwerp en deze parkeerplaatsen zijn vastgelegd in de wegcode. Artikel 70.2.1, 3° bepaalt dat deze plaatsen voorbehouden zijn voor 100% elektrische of plug-inhybride voertuigen. Het bepaalt ook dat deze plaatsen aangeduid moeten worden met een verkeersbord E9a ‘parkeren toegestaan’ (een blauw bord met een witte P) met daaronder een bord met het symbool van een stekker, vergelijkbaar met dat van parkeerschijven of plaatsen die voorbehouden zijn voor personen met een beperking.
Advertentie – lees hieronder verder

Elke automobilist die dit artikel overtreedt, begaat een overtreding van de eerste graad en riskeert een boete van 58 euro. Dit betekent echter niet dat alle elektrische auto’s zomaar mogen parkeren op deze plaatsen. Sinds 1 oktober 2022 moeten deze auto’s verbonden zijn met het laadpunt en daadwerkelijk opladen. Als ze dat niet doen, pakt de wet deze schaamteloze bestuurders aan met een boete van 58 euro. We mogen ook niet vergeten dat sommige lokale overheden (vooral in Brussel) boetes opleggen aan elektrische auto’s die geparkeerd blijven staan nadat ze opgeladen zijn, al kan ook de operator meer aanrekenen.

Overtredingen ontsnappen aan scanauto’s
Een auto met verbrandingsmotor die de plaats inneemt van een elektrische auto wordt nog niet gedetecteerd door scanauto’s. Ze krijgen dus geen boete. In dit geval is er nog altijd een handmatige controle nodig, met parkeerwachters of politieagenten op patrouille, wat de zaken uiteraard ingewikkelder maakt. Sommige overtreders glippen daarom door de mazen van het net. Maar het risico stijgt, omdat agenten natuurlijk prioriteit geven aan zones met laadpunten. Dat is logisch.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be