We zien steeds meer elektrische auto’s in onze straten. Deze zullen ongetwijfeld binnenkort in de meerderheid zijn. In deze context zal het openbare laadnetwerk moeten worden uitgebreid, omdat het aantal oplaadpunten momenteel onvoldoende is, vooral in Brussel en Wallonië.
In steden worden openbare laadpalen veel gebruikt, wat tot enkele (onaangename) verrassingen kan leiden voor bestuurders van elektrische auto’s. Deze riskeren vanaf nu een boete als voor een laadpaal geparkeerd blijven staan wanneer ze klaar zijn met opladen.
Boetes in overvloed
De zaak werd behandeld in het consumentenprogramma “On n’est pas des pigeons” van de RTBF. Een eigenaar van een elektrische auto kreeg een forfaitaire boete van 50 euro nadat hij zijn auto had opgeladen. De reden: het opladen was afgelopen, dus had hij zijn voertuig moeten verplaatsen. Zo werd het een bijzonder dure laadbeurt voor de man.
Deze onaangename verrassing is te wijten aan de regionale regelgeving en de bijbehorende signalisatie. Parking Brussels bevestigde deze maatregelen aan de RTBF, en geeft aan dat tankstations hetzelfde principe hanteren: als je klaar bent met tanken, moet je je voertuig verplaatsen om plaats te maken voor anderen. Akkoord, maar tanken duurt 3 minuten en het opladen van een elektrische auto meerdere uren.
Advertentie – lees hieronder verder
Automobilisten klagen
Er zijn momenteel iets meer dan 5.500 oplaadpunten in het Brussels Gewest, wat duidelijk niet genoeg is om aan de vraag te voldoen. Daarom zijn de oplaadplaatsen duur en veel automobilisten klagen dat ze er geen kunnen vinden.
De regio en operatoren doen er daarom alles aan om af te raken van wat ze “parkeerkrakers” noemen. Zodra het licht op het oplaadpunt op groen springt, mogen agenten boetes uitdelen. Parking Brussels raadt gebruikers van elektrische auto’s aan om hun smartphone-app te raadplegen om te zien wanneer het opladen klaar is, en hun voertuig dan te verplaatsen. Maar dat is een beetje te ver vooruit gedacht, want sommige apps zijn minder goed ontwikkeld dan andere en krijgen dus niet allemaal een melding wanneer het opladen voltooid is.
Meer controles
Wat als de gebruikers ‘s nachts moeten opladen om de volgende dag te kunnen rijden? Moeten ze om 2 uur ‘s nachts opstaan om het oplaadpunt vrij te maken? Blijkbaar niet (of nog niet), want Parking Brussels geeft aan dat de controles van 21u tot 9u stoppen. Gelukkig maar!
Het huidige systeem werkt dus duidelijk niet en als de overheid het gebruik van elektrische auto’s wil stimuleren, moet er naast een zekere logica ook comfort voor automobilisten zijn. Volgens de RTBF wordt er gekeken naar een parkeerplan die hiermee rekening houdt, maar het is onwaarschijnlijk dat het vóór de verkiezingen wordt geïmplementeerd. Ondertussen geeft Parking Brussels aan het de opdracht heeft gekregen om meer controles uit te voeren totdat scanauto’s over de juiste software beschikken om dit soort situaties te detecteren. Het is wel duidelijk dat automobilisten, wie ze ook zijn, steeds meer lastiggevallen worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be