Zijn onmiddellijke inningen bedrog?

In België werden in 2021 4,66 miljoen boetes verstuurd voor snelheidsovertredingen. Binnen het plan om de politierechtbanken te ontlasten, kunnen die nu direct betaald worden via een website. Eenvoudig en doeltreffend? Sommige advocaten vinden van niet en vrezen dat de wettigheid van de procedure aangevochten kan worden.

Gepubliceerd op 1 februari 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Zijn onmiddellijke inningen bedrog?

 

In 2021 werden ongeveer 4,66 miljoen boetes voor overdreven snelheid verstuurd naar overtreders. Dat verloopt altijd volgens hetzelfde scenario: je krijgt een bericht in de brievenbus met een (naargelang het geval hoge of minder hoge) onmiddellijke inning die je tegenwoordig kunt betalen via een website. Het platform Justonweb.be maakt het mogelijk om op een eenvoudige en schijnbaar juridisch correcte manier je boete te betalen.

Dit gezegde zijnde, blijkt uit een interview met La Dernière Heure dat het digitale systeem dat de politierechtbanken zou moeten ontlasten mogelijk illegaal is. Volgens de gespecialiseerde advocaat Bruno Gysels kunnen diverse factoren deze onmiddellijke inningen onwettig maken. Zo moet de kopie van het proces-verbaal binnen de veertien dagen na de overtreding verzonden worden, maar in bepaalde gevallen wordt die pas na deze wettelijke termijn verstuurd. Dit aspect maakt trouwens het voorwerp uit van een arrest van het Hof van Cassatie, dat bepaalt dat de kentekenplaathouder na de termijn van veertien dagen niet meer automatisch verantwoordelijk gesteld kan worden voor de overtreding en ook niet meer wettelijk verplicht is om de overtreder die achter het stuur zat aan te geven.

Ingewikkelder dan dat

Precies daar wringt het schoentje. Na die termijn van veertien dagen is het dus aan het parket om de procedure te voeren en te bepalen wie de bestuurder was. Als die gevonden wordt, moet die voor de rechtbank verschijnen. Een situatie die Bruno Gysels in de krant aan de kaak stelt. Deze procedure helpt volgens hem helemaal niet om de rechtbanken te ontlasten. Hij wijst erop dat het systeem om de wachtrijen in de rechtbank te verminderen nutteloos is, want de website Justonweb.be laat niet toe om te betwisten dat je de bestuurder bent zonder de werkelijke overtreder aan te geven.

Advertentie – lees hieronder verder

radar-001

De gespecialiseerde advocaat gaat nog verder en hekelt de foutieve informatie op de website, zoals het feit dat de betaling van de boete verplicht is. Dat is niet correct, want het staat de betrokkene vrij om ‘de onmiddellijke inning te aanvaarden of te weigeren’. Tot slot nog een onjuistheid: de onmiddellijke inning (en de site) geeft aan dat als de overtreder de boete niet accepteert, de procedure wordt voortgezet en hij een hogere boete kan krijgen of voor de politierechtbank kan worden gedaagd. Ook hier klopt de boodschap niet, want het staat de overtreder altijd vrij om de boete te betwisten zonder dat hij hierdoor extra kosten riskeert.

Bruno Gysels vindt de website intimiderend. Die laat namelijk uitschijnen dat de boete verhoogt als het verzet verworpen wordt door het openbaar ministerie. Dat is alweer foutief, want in dat geval moet een voorstel met hetzelfde bedrag gedaan worden. Het lijkt er dus op dat deze website moedwillig automobilisten op het verkeerde been zet, wat volgens de advocaat neerkomt op bedrog. Zou de FOD Justitie op deze manier handelen om het geld sneller (en gemakkelijker) te innen? Het blijft een open vraag.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.