Belgische automobilisten worden meer en meer gecontroleerd op de weg. De autoriteiten zijn in het offensief gegaan. Ze gebruiken nieuwe technologie en breiden het aantal trajectcontroles en traditionele radars uit, net als Lidars en natuurlijk ANPR-camera’s die nummerplaten scannen in lage-emissiezones.
Blijkbaar werpt deze aanpak zijn vruchten af op financieel vlak: in 2022 hebben de autoriteiten al 543,47 miljoen euro aan boetes geïnd, zo vertelde de federale minister van Financiën aan de Kamer. En dit is slechts een voorlopig cijfer, want nog niet alle gegevens voor 2022 zijn binnen.
Explosie tegenover 2021
Het bedrag is verrassend, vooral in vergelijking met 2021, toen de inkomsten uit boetes 493 miljoen euro bedroegen. En nog meer als je vergelijkt met de voorgaande jaren: tussen 2018 en 2022 ging er bijna 100 miljoen meer naar de staatskas. Natuurlijk was 2020 een minder ‘winstgevend’ jaar door de pandemie.
Advertentie – lees hieronder verder
Als we de cijfers ontleden, dan zien we dat de onmiddellijke inningen voor kleine overtredingen voor het leeuwendeel van de inkomsten zorgen: 401 miljoen euro. Dan volgen de boetes voor lichte veroordelingen (91 miljoen euro) en die van gerechtelijke schikkingen (37 miljoen euro). Snelheidsovertredingen blijven de voornaamste oorzaak van boetes: 6,1 miljoen van de 7,6 miljoen geregistreerde boetes. Dit is aanzienlijk meer dan in 2021 (4,6 miljoen uit snelheidsovertredingen) of 2019 (4 miljoen). Natuurlijk zijn er nog andere oorzaken voor boetes. Denk bijvoorbeeld aan foutparkeren of het niet respecteren van de wegcode.
Welke regionale verdeling?
De boetes zijn niet alleen een financiële ‘meevaller’ voor de federale overheid. Zoals Vincent Van Peteghem (CD&V) uitlegt, ontvangen ook de gewesten een deel van de boetes. Vlaanderen kreeg 171,3 miljoen euro in 2023, Wallonië 81,8 miljoen euro en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 21,4 miljoen euro.
Een deel van het ingezamelde geld gaat naar het verkeersveiligheidsfonds, zodat de federale politie en de lokale politiezones geld krijgen op basis van hun resultaten. Er wordt niet alleen rekening gehouden met het aantal kilometers wegen in de verschillende zones, maar ook met het aantal verkeersslachtoffers. De slechtst presterende zones krijgen minder geld. Zou het niet beter zijn om het omgekeerde te doen? Middelen toewijzen waar ze het hardst nodig zijn?
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be !
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be