Bij de elandtest moet in extremis een obstakel door een auto vermeden worden. Deze procedure is de laatste jaren echt ingeburgerd. In 1997 voerde journalist Robert Collin van het Zweedse automagazine Teknikens Värld deze test uit met een Mercedes A-Klasse, die toen buisde omdat hij op drie wielen eindigde.
We zullen niet terugkomen op de controverse die daarop volgde, maar deze gebeurtenis heeft er in elk geval voor gezorgd dat deze test populairder werd en een integraal onderdeel is geworden van de ontwikkeling van een auto, terwijl hij ook heeft geleid tot de algemene doorbraak van het ESP.
Toch merken we nu op verschillende video’s dat sommige van de modernste voertuigen, zoals onlangs de Mustang Mach-E, de Skoda Enyaq iV en zelfs de BMW M4 nog steeds op deze test falen. Je vraagt je af hoe dit mogelijk is, want het komt vrij vaak voor.
Een briljante overlever
Toch er zijn ook auto’s die steeds de test moeiteloos hebben doorstaan. Dit het geval met de Renault Avantime, de beroemde ‘coupéspace’ van het Franse merk die in 2002 op de markt kwam.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat de jongens van het YouTube-kanaal km77 in gedachten hadden? De kwaliteit van het rijgedrag controleren van een auto met bijna 20 jaar dienst en met maar liefst 250.000 km op de teller. Merk ook op dat de banden niet nieuw zijn, noch de schokdempers die al meer dan 40.000 km meegingen.
Bovendien – en dit is waarschijnlijk het belangrijkste – zijn alle ophangingselementen (silent blocs, enz.) origineel, terwijl de ontwikkelingsingenieurs van mening zijn dat deze na 6 of 7 jaar al zwaar versleten zouden zijn.
Het is duidelijk dat de Avantime de elandtest briljant doorstaat, zoals je in de video onder dit artikel kan zijn. De opvallende monovolumecoupé scheurt langs de hindernis met 69 km/u, wat een vrij hoge snelheid is vergeleken met recentere auto’s zoals de Golf 8 of de Mercedes CLA die conceptueel (zwaartepunt) beter voor de dag komen. Straf!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be