De elektrificatie van het vervoer geldt op termijn voor alle transportmiddelen. Dus ook voor motorfietsen, waarvan het elektrische aanbod eveneens snel aangroeit. Op zich zijn tweewielers best geschikt, omdat ze vaak in de periferie worden gebruikt voor relatief korte trajecten en dus geen al te grote batterij nodig hebben. Tegelijk biedt een elektromotor zeer degelijke sprintcapaciteiten door het onmiddellijk beschikbare koppel.
Toch bestaat er nog heel wat twijfel over de kwaliteiten van een e-bike, net zoals bij een elektrische auto. Daarom besloot het Zweedse merk RGNT een stunt uit te halen die zeker de aandacht zou trekken en alle twijfels over de prestaties van een elektrische motorfiets moest wegnemen: een snelheidsrecord op ijs vestigen!
Meerdere records
Deze recordpoging vond eind februari plaats tijdens het Speed Weekend op het bevroren meer van Arsunda in Zweden. Timmy Eriksson, een ingenieur van RGNT was ook de piloot van dienst en ging er inderdaad als een pijl van door. Op de RGNT Aurora haalde hij een topsnelheid van 155,14 km/u, wat goed was voor een nieuw snelheidsrecord op ijs voor een elektrische motorfiets.
Advertentie – lees hieronder verder
In de vlucht vestigden Eriksson en RGNT ook nog de records van snelste elektrische A1-motor op ijs (135,03 km/u) en snelste elektrische productiemotor op ijs (114,3 km/u). Sterk!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be