De grootste vrachtwagen ter wereld is elektrisch en moet niet meer worden opgeladen

De grootste voertuigen ter wereld zijn de bouwmachines die in gigantische steengroeven werken. En ook die worden stilaan elektrisch. Verrassend genoeg hoeft deze Komatsu eDumper nooit opgeladen te worden!

Gepubliceerd op 4 oktober 2023
Leestijd : 2 min

Deel

De grootste vrachtwagen ter wereld is elektrisch en moet niet meer worden opgeladen

 

 

Hebben we de eeuwigdurende, onuitputtelijke energie uitgevonden? Dat is de vraag die opkomt als je de Komatsu eDumper ziet, een bouwmachine die in enkele van de grootste steengroeven ter wereld werkt. Leeg weegt hij 45 ton en daarbij kan hij nog een flinke lading stenen torsen.

Tot nu toe werd dit type truck aangedreven door enorme dieselmotoren. In dit geval gebruikte de Komatsu HD 605-7 aanvankelijk een turbodieselmotor met een cilinderinhoud van… 23,1 liter. Maar de fabrikant heeft besloten om dit model ook elektrisch te maken. Weg dus met de dieselmotor, die werd vervangen door een heleboel elektromotoren en een 700 kWh batterij die alleen al 4 ton weegt. Reken maar uit: het accupakket heeft 6 keer de capaciteit van een Tesla Model X.

Advertentie – lees hieronder verder

In Zwitserland en zonder opladen

Dit Komatsu-model is momenteel uniek en werkt in een gigantische cementfabriek in Zwitserland. Elke keer dat hij geladen wordt, kan hij tot 65 ton steen aan, wat zijn maximumgewicht op 110 ton brengt! Met een batterij van 700 kWh zou je denken dat het een hele tijd duurt om de energiereserve op te laden. Nou, helemaal niet, want de batterij hoeft niet te worden opgeladen.

Daarvoor maakt de Komatsu HD 605-7 handig gebruik van de helling van de groeve. Wanneer het voertuig van de top van de groeve afdaalt, neemt hij een weg met een helling van 13%. Tijdens deze fase remmen de elektromotoren de 110 ton van het voertuig af, waardoor de energie direct wordt teruggevoerd naar de accu, die vervolgens wordt opgeladen. Is de cirkel hiermee rond? Niet echt, want tot nu toe was het energieverbruik altijd groter dan de regeneratie. Er zullen dus nog een paar aanpassingen nodig zijn om een volledige autonomie te bereiken. Desalniettemin is het duidelijk dat het opladen niet veel tijd in beslag neemt, zoals gevreesd werd. Bovendien bespaart de overschakeling op elektriciteit 50.000 liter diesel per jaar, of 130 ton CO2.

 

Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be !

Foto: © Komatsu

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.