De Tesla Model S Plaid is niet langer de snelste EV op de Nürburgring

Een paar maanden geleden bleek de Tesla Model S Plaid de snelste elektrische auto op het veeleisende circuit van de Nürburgring. Maar die toppositie is hij vandaag kwijt, nadat een andere elektrische auto hem lik op stuk gaf.

Gepubliceerd op 23 augustus 2023
Leestijd : 2 min

Deel

De Tesla Model S Plaid is niet langer de snelste EV op de Nürburgring

Het circuit van de Nürburgring blijft de ultieme plek waar constructeurs het tegen elkaar opnemen. Iedereen hoopt daarbij stiekem om toch maar een record scherper te kunnen stellen. Het is dan ook het enige circuit ter wereld dat als een ware testbank voor  ophangingscomponenten kan worden gezien. Deze onderdelen worden er in alle dimensies tot het uiterste gedreven. Een toptijd neerzetten op dit circuit is steeds vaker een manier om zich van de concurrentie te onderscheiden.

Natuurlijk spelen ook constructeurs van elektrische auto’s dit spel mee en willen ze de snelste tijd klokken op de Nordschleife van de Ring. Na het Chinese Nio en Porsche met de Taycan was het in juni de beurt aan Tesla om met de Model S Plaid een rondje te draaien in 7 min 25 sec. Een fraaie demonstratie tot eer en glorie van Elon Musk, maar de pret was van korte duur, want een andere elektrische auto heeft zopas een nieuw record gevestigd en neemt meteen een ruime marge.

Rimac

Het gaat om de kleine Kroatische constructeur Rimac (waarin Porsche een belang van 24% heeft) die met de Nevera aantrad. Het gaat om een 100% elektrische auto die meer weg heeft van een supercar dan van een gezinsberline. Tegenover dit monster was de Model S Plaid, die ruim 1.000 pk sterk is, niet opgewassen. De Rimac kan op zijn beurt rekenen op 4 elektromotoren die een systeemvermogen van… 1.914 pk en 2.360 Nm ontwikkelen. Dat volstaat om G-krachten meer dan ooit te voelen.

Dankzij de overdaad aan vermogen draaide deze bolide een rondje in 7 min 05 sec en 298 honderdsten, waarmee hij ten opzichte van de Model S meteen een gat van meer dan 20 seconden slaat. Dat is een enorm verschil en Tesla zal meer dan enkele tweaks nodig hebben om deze tijd nog scherper te stellen. Het is ook interessant om weten dat Rimac nog beter kan, want de topsnelheid van de Nevera was begrensd tot 350 km/u. De auto zou echter 412 km/u kunnen halen met speciale banden, maar die zijn wellicht minder geschikt voor het circuit van de Nürburgring. Het ging om de Time Attack-versie waarvan slechts 12 exemplaren worden gebouwd, het prijskaartje bedraagt ruim 2 miljoen euro.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.603 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

People
Baas van Lucid verdient meer dan die van General Motors

De lonen aan de top van de auto-industrie zien er anders uit dan je zou verwachten. Niet noodzakelijk de bazen van de grote autogroepen verdienen het meest. Helemaal bovenaan de lijst staat de CEO van een toeleverancier, die bijna tien keer zoveel binnenharkt dan Carlos Tavares, gewezen baas van Stellantis en gewezen grootverdiener onder de automerken.

10 december 2024 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.603 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.