Meerdere merken hebben de ontwikkeling van hun verbrandingsmotoren stopgezet, zoals Mercedes en Volvo (al beginnen ze daarover te twijfelen) om zich volop te richten op elektrische technologie. Maar een ander kamp van fabrikanten kiest voor een minder radicale aanpak. Voor de zogenaamde multitechgroep blijft de verbrandingsmotor op wereldschaal een belangrijke rol spelen. BMW is er een van en toont ook nu weer dat de ontwikkelingsmogelijkheden voor verbrandingsmotoren nog niet uitgeput zijn.
Deed Mazda dit al niet?
Los van de huidige context met steeds strengere CO2-regels heeft BMW altijd bekendgestaan voor zijn focus op motoren. Het zoekt dan ook voortdurend naar verbeteringen. De laatste piste die het merk exploreert is een benzinemotor die leentjebuur speelt bij een diesel. Wacht dat hebben we nog gehoord. Was dat niet bij Mazda? Inderdaad, met de SkyActiv-X ontwikkelden de Japanners een benzineblok dat bij lage belasting ontsteekt als een diesel door compressie – of zelfontbranding -, maar bougies gebruikt onder piekbelastingen. Dit koppelt de spaarzaamheid van een diesel aan de schonere emissies van een benzine.
BMW speelt het anders. In patenten die het Duitse vakblad Auto Motor und Sport heeft ontdekt gaat het om voorkamerontsteking. Deze techniek was populair op dieselmotoren tot de jaren 80 en zorgde voor een betere verbranding bij lage toerentallen, een soepelere motorloop en minder geluid. BMW’s nieuwe patent mikt op voordelen zoals een lager brandstofverbruik, minder emissies, betere prestaties en een langere levensduur van het motorblok.
Advertentie – lees hieronder verder
Ontsteking in twee fases
De technologie kan in een simpele beschrijving als volgt worden samengevat: het brandstofmengsel wordt niet direct in de verbrandingskamer ontstoken, maar via de voorkamerontsteking. Zoals de naam het zegt, bestaat deze uit een voorkamer met overstroomopeningen die deze kamer verbinden met de cilinder van de motor. Een brandstof-luchtmengsel wordt naar de voorkamer geleid en daar ontstoken door een bougie met een aparte massa-elektrode. De vlammen schieten vervolgens door de gaatjes die de rest van het brandstofmengsel ontsteken. Het zorgt voor een snelle en efficiënte verbranding in de hoofdverbrandingskamer, wat leidt tot hogere vermogens en een schonere werking.
De technologie is bovendien onafhankelijk van de grootte van de motor en kan zowel in een driecilinder als in een grote V8 onderdak krijgen. Toch zijn er ook nadelen, want het proces is complexer dan bijvoorbeeld directe injectie en het valt ook duurder uit. Wellicht wordt het vooral belangrijk dat de technologie met toekomstige emissienormen rijmt. Het gaat voorlopig nog om een patent. Geen garantie dus dat het ook effectief op een showroommodel verschijnt. Maar het achteruitduwen van de elektrische ambities op wereldschaal vergroot wel de kansen van deze herboren uitvinding.
Niet op één paard wedden
BMW wedt dus heel slim op beide paarden in de tweekamp tussen het elektrische kamp en dat van de verbrandingsmotoren. Zo talmt het niet om ook te innoveren op het vlak van elektromotoren. Met DeepDrive heeft de Beierse constructeur een samenwerking aangekondigd voor een e-motor die gebruikmaakt van geavanceerde dual-rotortechnologie. Deze motor belooft een koppel van 2.400 Nm en een efficiëntieverbetering van 20%, wat aanzienlijke voordelen biedt voor elektrische voertuigen. Een van de bijzonderheden is dat deze motor ook binnenwielmontage toelaat (je leest er hier meer over). Van technologische eenheidsworst is voorlopig dus nog geen sprake.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be