Buzz

“Te lage maximumsnelheid = meer (dodelijke) ongevallen”

Volgens onderzoekers van de Penn State University in Pennsylvania (VS) staat een te lage maximumsnelheid gelijk aan meer onoplettendheid, met meer (dodelijke) ongevallen als gevolg. Hun conclusie: limieten moeten worden bepaald door ingenieurs, niet door beleidsmakers…

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 22 apr. 2020 | Leestijd: 2 min

Hoewel geconcludeerd wordt dat een kleine verlaging van de maximumsnelheid voor minder incidenten kan zorgen, zou een te lage limiet ervoor zorgen dat er net meer ongevallen gebeuren.

Uit het onderzoek blijkt namelijk dat ongevallen met gewonden en zelfs doden toenemen als de opgelegde maximumsnelheid 16 km/u of meer lager ligt dan de aanbeveling van ingenieurs, die zich op hun beurt baseren op analyses en dus niet op nattevingerwerk.

Advertentie – lees hieronder verder

“Bestuurders letten amper op als de maximumsnelheid niet strookt met de realiteit”, aldus professor Vikash Gayah van Penn State. “Toen er voor de verlaging van de snelheidslimiet nog 70 mph (ruim 110 km/u) mocht worden gereden op bepaalde delen, werd daar tot vier keer beter opgelet.” Er werden op 8 jaar tijd 12 stukken baan in de staat Montana geanalyseerd en op 8 delen daarvan ligt de maximumsnelheid momenteel lager dan de aanbeveling.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon