“Te lage maximumsnelheid = meer (dodelijke) ongevallen”

Volgens onderzoekers van de Penn State University in Pennsylvania (VS) staat een te lage maximumsnelheid gelijk aan meer onoplettendheid, met meer (dodelijke) ongevallen als gevolg. Hun conclusie: limieten moeten worden bepaald door ingenieurs, niet door beleidsmakers…

Gepubliceerd op 22 april 2020
Leestijd : 1 min

Deel

“Te lage maximumsnelheid = meer (dodelijke) ongevallen”

Hoewel geconcludeerd wordt dat een kleine verlaging van de maximumsnelheid voor minder incidenten kan zorgen, zou een te lage limiet ervoor zorgen dat er net meer ongevallen gebeuren.

Uit het onderzoek blijkt namelijk dat ongevallen met gewonden en zelfs doden toenemen als de opgelegde maximumsnelheid 16 km/u of meer lager ligt dan de aanbeveling van ingenieurs, die zich op hun beurt baseren op analyses en dus niet op nattevingerwerk.

“Bestuurders letten amper op als de maximumsnelheid niet strookt met de realiteit”, aldus professor Vikash Gayah van Penn State. “Toen er voor de verlaging van de snelheidslimiet nog 70 mph (ruim 110 km/u) mocht worden gereden op bepaalde delen, werd daar tot vier keer beter opgelet.” Er werden op 8 jaar tijd 12 stukken baan in de staat Montana geanalyseerd en op 8 delen daarvan ligt de maximumsnelheid momenteel lager dan de aanbeveling.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.