Hoewel geconcludeerd wordt dat een kleine verlaging van de maximumsnelheid voor minder incidenten kan zorgen, zou een te lage limiet ervoor zorgen dat er net meer ongevallen gebeuren.
Uit het onderzoek blijkt namelijk dat ongevallen met gewonden en zelfs doden toenemen als de opgelegde maximumsnelheid 16 km/u of meer lager ligt dan de aanbeveling van ingenieurs, die zich op hun beurt baseren op analyses en dus niet op nattevingerwerk.
“Bestuurders letten amper op als de maximumsnelheid niet strookt met de realiteit”, aldus professor Vikash Gayah van Penn State. “Toen er voor de verlaging van de snelheidslimiet nog 70 mph (ruim 110 km/u) mocht worden gereden op bepaalde delen, werd daar tot vier keer beter opgelet.” Er werden op 8 jaar tijd 12 stukken baan in de staat Montana geanalyseerd en op 8 delen daarvan ligt de maximumsnelheid momenteel lager dan de aanbeveling.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be