De Amerikaan klopte aan bij Electrified Garage, een gespecialiseerd bedrijf dat het niet nodig vond om het volledige batterijpakket te vervangen zoals Tesla had aangegeven. De Model 3 werd naar verluidt naar behoren gerepareerd en de kostprijs van die reparatie bedroeg slechts een kleine 600 euro. Wie kan rekenen, beseft dat de man hierdoor bijna 13.000 euro heeft bespaard.
Betreurenswaardige trend
Anno 2021 is het niet meer voor de hand liggend dat je zelf elektronische apparaten, met inbegrip van elektrische auto’s, zelf repareert of door een firma die niet rechtstreeks verbonden is aan de fabrikant. Zo zijn er gevallen bekend van de snellaadfunctie die werd uitgeschakeld omdat klanten zelf zaken aan hun Tesla hadden veranderd of laten veranderen (of repareren) door een derde. Fabrikanten hebben dan als het ware een monopolie op reparaties en deinzen er niet voor terug om daar bijzonder hoge bedragen te eisen.
In de VS is hierdoor een heuse beweging ontstaan die zichzelf Right to Repair noemt, Engels voor Recht op Reparatie. De leden zijn van mening dat constructeurs minder regels moeten opleggen en consumenten het recht moeten geven om vrijer om te springen met hun aankoop, zonder dat daar zware consequenties aan verbonden zijn. “Dat is niet alleen eerlijker, maar ook duurzaam”, zo geeft onze bron Top Gear NL aan.
Advertentie – lees hieronder verder
De EU heeft het al een beetje begrepen
In de EU is het voor producenten van elektronische apparaten sinds maart 2021 verplicht om tot 10 jaar na de dag van de productie van het toestel nog reserveonderdelen te voorzien. Onderdelen moeten bovendien met “normaal” gereedschap kunnen worden vervangen, zonder dat het product hierdoor beschadigd raakt.
Video en screenshot: Rich Rebuilds / YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be