Buzz

Tesla door een derde laten repareren: “Bijna 13.000 euro bespaard”

De eigenaar van een Tesla Model 3 die een aanrijding had gehad, met als gevolg dat de batterij van zijn elektrische auto beschadigd raakte, kreeg van Tesla te horen dat die batterij vervangen moest worden. Kostprijs: omgerekend ongeveer 13.500 euro. De klant vond dat bedrag veel te hoog en liet zijn wagen door een gespecialiseerde garage maken. Die factuur was ontzettend veel lager.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 15 jul. 2021 | Leestijd: 3 min

De Amerikaan klopte aan bij Electrified Garage, een gespecialiseerd bedrijf dat het niet nodig vond om het volledige batterijpakket te vervangen zoals Tesla had aangegeven. De Model 3 werd naar verluidt naar behoren gerepareerd en de kostprijs van die reparatie bedroeg slechts een kleine 600 euro. Wie kan rekenen, beseft dat de man hierdoor bijna 13.000 euro heeft bespaard.

Betreurenswaardige trend

Anno 2021 is het niet meer voor de hand liggend dat je zelf elektronische apparaten, met inbegrip van elektrische auto’s, zelf repareert of door een firma die niet rechtstreeks verbonden is aan de fabrikant. Zo zijn er gevallen bekend van de snellaadfunctie die werd uitgeschakeld omdat klanten zelf zaken aan hun Tesla hadden veranderd of laten veranderen (of repareren) door een derde. Fabrikanten hebben dan als het ware een monopolie op reparaties en deinzen er niet voor terug om daar bijzonder hoge bedragen te eisen.

Advertentie – lees hieronder verder

In de VS is hierdoor een heuse beweging ontstaan die zichzelf Right to Repair noemt, Engels voor Recht op Reparatie. De leden zijn van mening dat constructeurs minder regels moeten opleggen en consumenten het recht moeten geven om vrijer om te springen met hun aankoop, zonder dat daar zware consequenties aan verbonden zijn. “Dat is niet alleen eerlijker, maar ook duurzaam”, zo geeft onze bron Top Gear NL aan.

De EU heeft het al een beetje begrepen

In de EU is het voor producenten van elektronische apparaten sinds maart 2021 verplicht om tot 10 jaar na de dag van de productie van het toestel nog reserveonderdelen te voorzien. Onderdelen moeten bovendien met “normaal” gereedschap kunnen worden vervangen, zonder dat het product hierdoor beschadigd raakt.

Video en screenshot: Rich Rebuilds / YouTube

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon