Als we Robin Kowalski, hoogleraar aan de Clemson University in South Carolina, mogen geloven, is het goed voor je emotionele welzijn als je over andere bestuurders en vanuit je eigen auto je ongezouten mening deelt, weliswaar alleen met jezelf of met je passagier(s) en dus niet met het onderwerp van je frustraties. Wie dat niet op tijd en stond doet, “riskeert in een neerwaartse spiraal van negativiteit terecht te komen”, zo staat erg mooi op de website van Top Gear NL verwoord.
Een kanttekening: er mag geen overdreven veel agressie aan te pas komen, en dus ook geen provocatie of fysiek geweld, want dat werkt dan weer te opfokkend. “Klagen is oplossingsgericht”, zo zegt ook de psychotherapeute Tina Gilbertson.
Waarover wordt er geklaagd?
Een jaar of drie geleden heeft Hyundai een grootschalige enquête gehouden onder Britse autobestuurders. Van de respondenten gaf maar liefst 90% toe te vloeken achter het stuur. Gemiddeld eens om de 4 kilometer bovendien, wat behoorlijk vaak is. 61% zei dan weer dat ze zich meer inhouden als er kinderen in de wagen aanwezig zijn.
Er wordt het meest geklaagd over (in die volgorde): mensen die de pas afsnijden, van rijstrook veranderen zonder te kijken, sms’en, onoplettende voetgangers, bestuurders die hun grootlichten laten aanstaan, te langzame chauffeurs, mensen die twee plaatsen benutten om te parkeren, bestuurders die niet ‘bedanken’, middenvakrijders, tractors, toeteraars, fietsers die door het rood rijden, traag inhalende vrachtwagens, geflitst worden, vaststaan in het verkeer, fietsers die niet kunnen worden ingehaald, te laat komen, in de file staan, langs de verkeerde kant ingehaald worden… Die lijst gaat nog even door.
Advertentie – lees hieronder verder
In België
Ook Touring deed in 2018 onderzoek naar geklaag bij autobestuurders. Belgen haten chauffeurs die hun richtingaanwijzers niet gebruiken, die agressief of roekeloos rijden, die onnodig op de middelste rijstrook rijden, die hun snelheid niet aanpassen, die bumperkleven, die kruispunten blokkeren, die de pas afsnijden, in dubbele file parkeren en door het rood rijden. Een andere bron van frustraties zijn alcoholcontroles tijdens de spitsuren.
In Nederland
Uit nog een ander onderzoek, een jaar later afgenomen door Allianz Direct in Nederland, blijkt dat bumperklevers de grootste ergernis vormen, gevolgd door smartphonegebruikers, linksrijders, mensen die afval uit hun auto smijten, trage chauffeurs, snelle chauffeurs, chauffeurs die rechts inhalen en files. Er zijn ook verschillen tussen mannen en vrouwen. De eerste groep haat linksrijders, de tweede heeft het niet op snelheidsduivels begrepen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be