5 klassieke Rolls-Royces die tot de verbeelding spreken

Rolls-Royce werd opgericht in 1906 en heeft sindsdien een uitzonderlijke reputatie opgebouwd. Een Rolls is groot, duur en exclusief. Al heb je daarin natuurlijk nog gradaties.

5 klassieke Rolls-Royces die tot de verbeelding spreken

Silver Cloud III “Chinese Eyes”

De Silver Cloud kwam er in 1963 en was zowel groot als relatief licht. Vooral de beroemde variant “Chinese Eyes” valt op, waarvan een honderdtal exemplaren het levenslicht hebben gezien dankzij carrosseriebouwer Mulliner Park Ward. Zijn unieke lijn was geïnspireerd op die van enkele Amerikaanse auto’s uit die tijd.

Camargue

5 luxe-SUV’s die je al lang vergeten was (of nooit hebt gekend) 5 van de meest waanzinnige conceptcars ooit

Rolls-Royce bouwde de Camargue tussen 1975 en 1986 en in zijn tijd was dit het duurste automodel op de markt. Pininfarina had voor het lijnenspel gezorgd, dat niet toevallig zeer goed overeenkwam met het design van de Mercedes 300 SEL conceptwagen (uiteraard ook van de hand van Pininfarina). Rolls-Royce kon in totaal wel maar 531 klanten overtuigen.

Phantom VI

Deze “Rolls der Rollsen”, gebouwd van 1968 tot 1991, had de taak om de rijkste en meest excentrieke aardbewoners te verleiden. Het was de laatste auto van het merk met een niet-zelfdragend chassis en de vervaardiging ervan gebeurde voornamelijk in Park Ward. Er bestaat verschillende versies van, zoals de Landaulet.

Silver Wraith

De Silver Wraith was de eerste Rolls-Royce die na de oorlog werd geproduceerd, van 1946 tot 1959 om precies te zijn. Bijzonder aan deze klassieker is dat je het onderstel kon kopen om er dan een koetswerk rond te laten bouwen. Vandaar dat sommige Silver Wraiths overlopen van fantasie! Voor de aandrijving zorgde een krachtige zescilinder-in-lijnmotor.

Shooting Brake

Rolls-Royce heeft in de loop der jaren aardig wat veeleisende klanten over de vloer gehad die achteraf nog aanpassingen willen aan hun aankoop. Al sinds de jaren 1920 wordt er veelvuldig achter zogenaamde shooting brakes gevraagd. Daarvan bestaan er inmiddels dus een heel pak, de ene al wat mooier dan de andere, en dit terwijl Rolls-Royce zelf nooit zo’n carrosserietype in het officiële aanbod heeft opgenomen.