Naast het technische aspect heeft Alfa Romeo zich altijd opgeworpen als een van de grote ambassadeurs van de Italiaanse schoonheid op vier wielen. Als gevolg hiervan kreeg het merk het steeds zwaar te verduren bij de geringste misser. Dat was ook het geval in 1990 met de Alfa Romeo SZ die zelfs smalend “il mostro” (het monster) werd genoemd. Toch was dit niets naast de Arna die eind jaren ’70 werd gelanceerd.
Een schamele periode
Hoe kan zo’n creatie door Alfa Romeo worden verklaard? Dat is eigenlijk vrij eenvoudig: aan het einde van de jaren ’70 zat het merk in een stevige dip en balanceerde op de rand van de financiële afgrond. Op dit moment werd niet veel belang aan het design gehecht: er moest koste wat het kost een auto gelanceerd worden. Dat werd dus de Arna. Met dit model wou Alfa proberen een concurrent aan te bieden voor de Golf die op dat moment zeer succesvol was. Volkswagen was uiteraard niet van plan hierbij te helpen en de Italianen hadden meer geluk (of ongeluk?) bij Nissan/Datsun.
De Pulsar hatchback zou als basis dienen. Alfa Romeo veranderde alleen de logo’s, de motor (geleend van de Alfa Sud) en het stuurwiel. Het resultaat: de 33 bleef populair in tegenstelling tot de Arna, waarvan slechts 50.000 exemplaren verkocht raakten. Een totale ramp, ook al waren de zeldzame kopers tevreden met hun bijzonder solide auto die ook een duurzamer koetswerk had dan de ‘echte’ Alfa’s uit die tijd.
Advertentie – lees hieronder verder
Dus…
De Arna verdient zeker een plaats in de merkgeschiedenis van Alfa Romeo. In de eerste plaats vanwege zijn lelijkheid, maar ook omwille van zijn verbazingwekkende betrouwbaarheid (inclusief de Alfa boxermotoren).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be