Bij Citroën werd midden jaren dertig (in 1936 om precies te zijn) het project TPV (toute petite voiture) geboren. Het doel was om een zuinige, veelzijdige auto aan te bieden die toegankelijk was voor de brede bevolking. In 1937 zag het eerste rijklare prototype het daglicht, met een gewicht van slechts 370 kg en maar één koplamp omdat de wetgeving van toen er geen twee vereiste. Dit uiterst eenvoudige voertuig kon vier personen en 50 kg bagage vervoeren met een maximumsnelheid van 50 km/u, in alle comfort.
De auto had eigenlijk onthuld moeten worden op het Autosalon van Parijs in 1939, maar die beurs vond uiteindelijk niet plaats omdat de oorlog werd verklaard. De al gebouwde modellen werden daarom vernietigd, op vier exemplaren na die in het geheim bewaard werden in het Citroën-testcentrum in La Ferté-Vidame.
Maximaal 50 km/u
Na de oorlog gingen de ingenieurs van Citroën eindelijk weer aan de slag en ontwikkelden ze een spirituele afgeleide van de TPV: de 2PK. De auto werd uiteindelijk voorgesteld op het Autosalon van Parijs op 7 oktober 1948. De Citroën-stand werd overrompeld door bezoekers die die deze langverwachte nieuwigheid wilden ontdekken. Het duurde wel nog tot juli 1949 voor de productie van de 2PK begon.
Advertentie – lees hieronder verder
De ‘geit’ werd aangedreven door een luchtgekoelde tweecilindermotor van 375 cc met 9 pk die een topsnelheid van 50 km/u haalde. Vandaag lijken deze prestaties misschien belachelijk, maar destijds bracht Citroën met dit model een revolutie teweeg in de auto-industrie. Het was een zuinige, veelzijdige auto die dankzij zijn opvallende silhouet en aantrekkingskracht al snel een grote aanhang verwierf in Europa.
Tot in 1990
Hoewel de 2PK erg eenvoudig bleef, was het dankzij de comfortabele ophanging en afneembare banken een plezier om deze auto te gebruiken, zelfs in moeilijke omstandigheden. Als belangrijk onderdeel van het Europese autolandschap vanaf het begin van de jaren 1950 werd de kleine Franse auto geleidelijk een universele auto. Er werden ook bestelversies van afgeleid, die gewaardeerd werden door kleine ambachtslieden.
Dankzij de aantrekkelijke prijs bleef hij tot 1990 op de markt, met uiteraard de nodige technische evoluties. De nieuwste modellen halen 602 cc en een topsnelheid van meer dan 100 km/u. Citroën produceerde in totaal 5.114.969 exemplaren van de 2PK, waaronder 1.246.335 bestelwagens.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be